Fisk som mister øyne

Hei!

Jeg har delvis ansvaret for et akvarium på jobb og så i går at en glødebåndstetra manglet det ene øyeeplet. Hele øyet manglet, og jeg kunne verken se noe sår eller rester av øyet. Fisken oppfører seg helt normalt. I dag så jeg at en annen fisk også manglet hele øyeeplet. Dette er en svart tetra som jeg ikke husker navnet på. Begge fiskene har vært i akvariet i rundt et halvt år. 

Vi innførte en liten stim med siamesiske algeetere for en måneds tid siden, kan disse være synderne? Eller kan dette skyldes sykdom, og/eller vannkvaliteten? Er det noe jeg kan gjøre for å unngå at flere mister øyeeplene? I tillegg til en stim glødebåndstetra og den mørke tetraen jeg ikke husker navnet på, har vi noen ildtetra og noen maller av noe slag, men alle disse er godt etablert. 

Jeg har ikke oversikt over nøyaktige verdier i akvariet, men temperaturen ligger på rundt 26 grader og jeg tror størrelsen er 110 liter. 1/3 av vannet blir som oftest skiftet ukentlig, men jeg har vært borte i to uker og da har vannskiftet utgått. Fisken har fått noe mat mens jeg var borte, men ikke like mye som vanlig. 

Beklager at jeg ikke har mer presis informasjon, jeg håper det likevel noen kan gjøre med litt klokere på hva som foregår for disse stakkars fiskene!
Plussmedlem
Hei, Ella.

Jeg tror vi kan utelukke sykdom og vannkvalitet umiddelbart. Det fortelles at "popeye" - utstående øyne - kan i ekstreme tilfeller resultere i at øynene faller ut, men jeg har adri sett det. Så høyst usannsynlig.

Vil derfor tro det her er det snakk om gamle skader eller medfødte skavanker, spesielt når du nevner at øyehulene er tilvokste med hud. Har selv en corydoras paleatus med samme "skjønnhetsfeilen", hos denne er det medfødt. 
Det er ingen åpenbare kandidater i akvariet deres som kan ha forårsaket dette etter min mening.

Så så lenge fiskene lever og ellers har det bra, tipper jeg du kan ta ting med ro. 



 
Hei, og takk for svar!

Det er fint å vite. Det har ikke vært noen flere øyne som har forsvunnet, så da antar jeg du har rett og at det har vært en skade eller noe medfødt. Tusen takk igjen!

Ella
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap