Hva er det beste foret til et selskapsakvarie?

Hei, er ganske ny i akvarie verden. Kjøpte meg et brukt 325L akvarie for noen mnd siden. Fulgte med noen få fisk og har siden kjøpt inn noen fler. 
Akvariet går veldig fint, vannverdiene er stabile og fisken ser ut til å trives godt. 
Har et ønske om å finne det beste foret til fiskene mine, men synes det er vanskelig å få en god oversikt. Noen som har god erfaring og tips til næringsrikt for, som ikke griser til akvariet.? 

Fisker som går i karet:
2 Gullgurami
3 Perlegurami 
2 Ancistrus 
13 Kardinaltetra 
7 Corydoras Sterbai 
6 Siamesiske algeetere 

For jeg bruker nå (Noe fulgte med akvariet) : 
Hikari Algae Wafers
Hikari Vibra Bites
Tetra TetraMin Granules (kjøpt selv) 
Hikari Sinking Wafers (kjøpt selv) 
Vitakraft Premium Vita Flake Mix 

Forer også med grønnsaker, agurk og levende mygglarver når jeg finner det. 
[External Image][External Image]Akvastabil fusion 325L


 
Plussmedlem
Hei.
Hvis du kjøper fôr fra kjente produsenter innen "fiskemat" så er det ikke mye som kan gå galt. Hvis du unngår overfôring så skal de ikke bli grums.
Frosne mygglarver er også populært.
Er en artikkel her som kan være interessant.
Tetra og sera flakfor.
Gratulerer med ny hobby, og utrolig flott akvarium. Jeg bruker mest Tetra sine produkter, og frosne mygglarver. Har god erfaring med disse. Sera er temmelig like Tetra. Når du etter hvert går tom, anbefaler jeg deg å prøve en av disse.
Reagerte litt på at du hadde tre av den ene Guramiarten din. De bør gå i par for best mulig trivsel. Gjerne bare et par av hver type, men akvariet ditt er såpass stort, at det kan gå med to. Hvis noen er uenig legger jeg meg flat. Jeg har ikke prøvd med to par i samme akvarium. Men jeg har hørt at det ikke blir anbefalt. Lykke til med verdens beste hobby. Jeg har syv akvarier, fra det minste på 28l til det største på 375l.  Har vann i fem for tida. Fisk i fire. Hadde en ensom Ancistrus L-144. En gul malle, men den døde.
Takk for dt. Er utrolig flott å se på alle de forskjellige fargene i bevegelse. Både fra planter og fisk. Det er så harmonisk og flott å sitte om kveldene etter en lang dag på jobb å kikke på de. Selv min lille 3 kg blandings hund,  liker å følge med på de. 

Takk for tips,  kjøpte inn noe nytt for, får å få litt variasjon. De kardinalene er litt kresne og de minste sliter litt med at maten er for stor. Tilåme granulatene ifra Tetra sliter de med! 😅
Flakfor tar de jo heldigvis,  nå har jeg også en av tetra sine. Snart tom for den andre. 
Fant et for av Hikari som var mini mini,  dt kunne de ha. Fulgte også rådet ditt fant litt ifra tetra. Men også en annen type,  får å prøve litt. Så takk for det. 

Før æ begynte med  akvariet,  så leste æ i flere uker før æ bestemte mæ.  Alt var jo helt nytt for meg,  absolutt alt. Ente opp med denne lista,  fordi jeg ønsket fisk med forskjellige former og farger og med forskjellige adferd. 

Årsaken til at der e 3 perleguramier var fordi,  mange steder skriver de 1 han og 1-2 hunner. 
Fordi at hannen kan bli veldig plagsom for 1 hun. 

Men de er fortsatt små,  så foreløpig går det veldig fint,  men æ har også tenkt på det du sier. Så har det i bakhodet,  at æ kanskje med tida må finne et nytt hjem til en av de. Men 2 av de er enda så små at æ kan ikkje se hva slags kjønn det er. Så foreløpi ser æ dt litt an. 

Trivselen ser ihvertfall ut til å være stor. Ancistrusene har det jo blitt ca 30-40 flere av,  største er nå ca. 2cm. Måtte tette alle hulene i rota,  får å få de til å stoppe å yngle. 🙈
Gullgurami hannen,  har blitt moden. I går hadde han laget et stort boble rede oppe i høyre hjørne,  ble rasert før kvelden kom 😂.. 
Sterbaien har også lagt egg en gang,  mn ble ikke noe av de.  

Ja,  da har du litt greie på dt, når du har såpass med akvarie. Kjipt å miste fisk, ancistrusen e jo utrolig fascinerende. 

Har mistet en del fisk her også. Akvariet er ca 3 år gammelt,  fulgte med ca 30 fisk. Forrige eier hadde holdt på i 10år med fisk. Mn va lei. Flere døde pga uforsvarlig pakking av fisk. Ca 0 ogsygen også bare 2 poser til alle de fiskan. Voksne fisk. Ca 1/3 døde. Æ kunne ikke se hvordan han hadde gjort det, før æ kom hjem. Dt va kjipt. 
Mn heldigvis flere klarte seg, noen har jeg enda. Resten fikk seg nye hjem, etter noen uker hos meg. 


 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap