Gravid platy?

Jeg er ganske nybegynner på akvariefisk. Men har googla mye og lest mye om artene mine.  Men det beste er jo så klart å få svar fra erfarne folk.
Jeg ser den svarte flekken som det heter at dem får når dem er gravid. Og hun begynner å bli litt smårund. Men ser også noen svarte flekker på ryggen...  Så er hun gravid eller ei monn tro?
Det skal også sies at det mest sansynlig at er barnefaren som er i bakgrunnen. Og han har forandret totalt adferd de siste dagene. Han "jager" alle bort fra sin "kone"... Er dette en normal adferd? 😊
Plussmedlem
Hei, Evy.

Det kan se ut som hun bærer yngel ja, men det er i så fall ennå en liten stund før det blir noen babyfisk av det. Hun vil nok bli ganske mye rundere før det skjer.
De svarte flekkene på ryggen er vanlig pigmentering, og ingen indikasjon på hvorvidt hun er gravid eller ei.
Den mørke flekken mellom buk- og gattfinnen er egentlig ikke en fullgod pekepinn på hvorvidt hun er med yngel, men er en sikker indikator på kjønn da bare hunner har denne.

Og ja, det er ikke uvanlig at litt "gira" mannfolk blir eiesyke.
Viktor, takk for svar! 😊
Hvis det viser seg etterhvert at hun faktisk er med yngel... Er det best med fødekar eller flytene planter? (I håp om at flest mulig skal vokse opp). Og ikke minst, best for mor 😊
Plussmedlem
Bare hyggelig.

Jeg synes det er best å innrede akvariet med masse skjulesteder og da er flytende planter en kjempegod løsning. 
Alle vil ikke bli voksne fisk uansett, det er livets realitet også i akvariet vårt. Men med planter gir du dem både gjemmesteder og renere vann, og dermed gode muligheter for å vokse opp. 
Med platy så trenger du egentlig ikke å gjøre stort mer. 
Alt annet vi foretar oss vil kunne stresse de voksne fiskene (inkl. mor) og da kan de i verste fall finne på å spise eget yngel.