Alger på glasset

Hei. Vi har hatt en 210 liter i et par uker nå, skiftet vann to ganger, men nå overgår gjorde vi også det. Ca halvparten. 
Nå er det kommet akkurst som et grønt støvlag på glasset. 

Jeg har også noen lengre hurtigvoksende grønne blader inni der som ser ut som har skjegg.. 

Legger ved bilder av veggen bak, og plantene. Vannet er ikke grønt altså, men i mangel på mer realistisk lys 😅

Har ikke slitt med alger tidligere, og nå kom det så jeg bare lurer på hva jeg kan gjøre. 
Er lys der i ca 12 timer om dagen... 
Plussmedlem
Hei, Marthe!

Algene kommer hovedsaklig av mye lys og næring, samt ustabile vannverdier. 
Start med å reduser lystiden. Det er bedre å ha kortere lystid (start på 6-7 timer) for så å justere denne opp når planteveksten begynner å ta av. Det er fint å skifte vann, men for store vannskifter kan skape svigninger i vannets kjemi og gir alger lettere vekstvilkår. Om akvariet i tillegg får en del sollys så se på om du kan blokkere dette på noe vis. 

De grønne algene på glasset skraper du av med egnet verktøy, alt i fra algeskrape kjøpt i butikk, den myke delen av en ubrukt kjøkkensvamp til gamle bankkort funker til sånt. Gjør deretter et vannbytte. Trenger ikke være svært. 20-25 % er nok. Bedre med flere små vannbytter enn et svært ett.
De svarte algene på plantene er det ikke annet å gjøre med enn å klippe vekk de angrepne bladene. Det er bedre at plantene bruker energien sin på å gro nye blad enn å prøve å berge ett gammelt ett. Slike svarte skjeggalger kommer også gjerne på stein og røtter og annen hard dekor. For dekor som tåler det så bruker jeg kokende vann og/eller børste med kraftig bust. 

Mange tenker ofte å bruke kjemiske midler for å bekjempe alger. Jeg anbefaler sjelden det. De eneste jeg vurderer å bruke i slike tilfeller er produkter som egentlig ikke er designet for det, men som bekjemper alger likevel - flytende co2-tilsetninger. De har ikke co2 i seg da gassen ikke kan oppbevares i væsker under normalt trykk og temperatur. De inneholder derimot stoffer (primært ett som heter glutaraldehyd) som dreper alger, og dermed frigjør næringsstoffene til plantene i stedet. Men jeg bruker ikke kjemikalier med mindre jeg absolutt må, noe som er veldig sjelden jeg gjør. 

Supertips: Mer planter! 
Dette er så godt som aldri feil. Planter er algers fremste konkurrenter i et akvarium. De du har som jeg ser på bildet er vallisneria og er en flott plante, men de drar ikke voldsomme mengder næring i fra vannsøylen. De henter den primært fra bunnen. 
Jeg ville derfor anskaffet hurtigvoksende planter som tar næringen direkte fra vannet, sånn som:

Hygrophila polysperma
Limnophila sessiliflora 
Hornblad
..og så videre. Felles for disse er at de vokser meget hurtig, trekker som sagt næring direkte fra vannet og kan brukes som flyteplanter slik at de også tar lys som algene ellers ville fått. De er i tillegg veldig lett tilgjengelige og koster heller ikke mye. Ofte kan man kjøpe dem veldig rimelig eller også få dem gratis fra andre akvarister, da de er så enkle å få vekst på.
 
Tusen takk for så mye nyttig informasjon! 😍

Jeg kommer til å kjøpe flere planter, men kjøpte en sånn hygrophila som du sendte bilde av også, jeg har også noen flytende planter i overflaten som har vokst veldig greit. 

Har skrapt av algene, redusert lystiden og faktisk flyttet akvariet lengre inn i rommet, men jeg får rett og slett ta og rense plantene litt, for jeg ser det har kommet litt alger på den andre planten inni der også 😊 

Så får vi se hvordan det går ☺️
Tusen takk igjen! 
Plussmedlem
Bare hyggelig, Marthe.

Bare et lite tips til - de andre plantene du har der er anubias og det kan se ut som du har stukket de litt langt nedi sanda.
Disse plantene er det som kalles epifytter, og har ikke røtter sånn som mange andre planter. Pass derfor på at når man planter dem nedi sanda at den lange stammen (rhizomet) som bladene kommer ut av er OVER sanda. Ellers kan de råtne. Om den har noen grønne utstikkere som ser ut som røtter som er nedi sanda, så går det helt fint. Bare ikke dette rhizomet altså.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap