Nybegynner med 180 liter å fylle!

Hei!    Jeg har nylig kjøpt et 180l akvarie.   Men jeg finner ikke ut av hva som skal være oppi.   Min mor hadde et akvarie når jeg var liten i det bodde det et par palett ciklider.  Jeg husker hvor morsomt det var å se disse få egg og yngel!   Så jeg vil gjerne ha disse i mitt akvarie, men har hørt at jeg må ha et mye større akvarie.  Mamma sitt var mye mindre en 180l og det gikk bare godt.   Vi hadde også 2 pansermaller som var svart rundt øyene, lit panda aktig, noen som vet hva de kan hete?   Også vil jeg ha en stor stim med fisk i midten. Er det noe spesielt jeg må tenke på når det kommer til stim fisk?     Er det andre lit større/fargerike fisk jeg kan ha sammen med ciklidene?

Takk på forhånd for svar 😀
Plussmedlem
Hei, Camilla. 
Nei, 180 er mer enn stort nok for et par palettciklider. Veldig god begynnerciklide da de er hardføre, fargerike og det er mye liv med dem. 
Pansermallene kan fort hende de er nettopp [i]corydoras panda[/i], men det er ganske så mange corydoras som har tegninger rundt øynene så noen eksakt identifikasjon er ikke mulig.
Vil anbefale deg, uansett hvilken corydorasart du velger, å ha flere enn to. De er utpreget stimfisk og vil ha det best i grupper på 6 og opppover i et akvarium. Innred også akvariet ditt slik at cory'ene kan stikke av/stikke under røtter, steiner og andre skjulesteder da palettciklidene vil komme til å jage dem når de har yngel. Og cory'ene er ikke smarte nok til å holde seg unna. 

Vedrørende stimfisk så handler det helt og holdent om hvilken type stimfisk du velger. Ordet "stimfisk" er en unøyaktig beskrivelse og kan brukes om en hel rekke arter. Og de har ofte veldig forskjellige behov. Kanskje er de flinke hoppere? Da må du ha dekkglass. Kanskje liker de ikke sterkt lys? Da må du enten dimme lyset eller bruke flyteplanter. Spiser de ekstremt hurtig slik at palettene og corydorasen ikke rekker å få mat? Ja, da må du finne en løsning slik at alle får det. Alt handler om å gi kjæledyrene så godt miljø som mulig. 
Er det andre lit større/fargerike fisk jeg kan ha sammen med ciklidene?

Ja, det er klart det gjør. En del har de sammen med andre fargerike ciklider som sommerfuglciklider, apistogramma osv. Det kan gå bra, det kan også ikke gjøre det. 

For min egen del så ville jeg kanskje sett på å kombinere elementet over med det under, altså stimfisk + fargerik. Hva med keisertetra? Blir ikke fryktelig store, men en gruppe voksne individer på en 5-6 stk er et ordentlig blikkfang når de er utfarget. Eller rødmunntetra? Når disse har det bra så vises de på tvers av rommet, det kan jeg love deg. 
Eller kanskje du vil gå for en gammel klassiker som platy? Fås i mange flotte fargevarianter og liver opp et hvert akvarium. Burde gå fint med de andre to artene også. Palettene kan kanskje ta en og annen platyyngel, men med litt planter og gjemmestedere så burde få en fin gruppe egenproduserte platyer etter hvert også. 

Avslutningsvis vil jeg si at uansett hva du velger, ikke kjøp alle samtidig. Det er fort gjort å overbelaste filteret om man kjøper alle og setter de i samtidig. 
Det kan se ut som om det her anbefales å ha Corydoras sammen med dvergcicklider.  
De fleste Corydoras sier ikke nei takk til et kaviar-måltid (Cicklide-egg), og (Cicklide-)larver er også snaddermat. 
I forsvaret av egg eller yngel vil cicklidene prøve å jage dem bort, men Corydoras har tilsynelatende lite begrep om revir og områder man bør holde seg unna. De er jo beskyttet av et panser av benplater, og har ofte ikke så mye å frykte.
Cicklidene vil da ofte angripe det eneste åpenbart sårbare stedet på Corydoras'ene; øynene. Corydoras uten øyne er ikke noe særlig... Så ENTEN Corydoras ELLER dvergcicklider.

At noen har Palettciklider (fra Afrika) sammen med Sør-Amerikanske dvergciklider (som Sommerfuglcicklider (Mikrogeophagus ramirezi) eller Apistogramma) er ikke det samme som at det er bra!
Ikke uten grunn er det en "hovedregel" at man aldri skal kombinere ciklider fra forskjellige kontinent. De "snakker" forskjellige språk!
Cicklidene har kroppsbevegelser og positurer som  å sperre opp alle finnene, dirre med kroppen, slå med halen, løfte halen opp og hodet ned forfra, og det samme sidelengs og mange flere. Disse sender veldig spesifikke signaler til andre, f.eks. "Forlat området eller så tar jeg deg", "Jeg underkaster meg og vil forlate området", "Bare prøve deg du, jeg er sterkere enn deg og tar gjerne en kamp".
Afrikanske og Sør-Amerikanske cicklider kommuniserer signaler som dette med forskjellige bevegelser. Dette er opphav til gedigne misforståelser, og vi kan jo foretille oss en fisk som sier "Jeg underkaster meg og vil forlate området så du trenger ikke slåss med meg" blir tolket til å si "Bare prøv deg du, jeg er sterkere enn deg og vil slåss for livet for dette reviret". Dette kan medføre fatale konsekvenser.
Palettcicklider (Pelvicachromis pulcher)  er mye mer aggressive og kan bli betydelig større enn de fleste Sør-Amerikanske dvergcicklider, så om disse er i samme akvarium, vil Palettciklidene betrakte hele akvariet som sitt revir, og ofte hensynsløst jage andre dvergciklider (som jo ikke kan flykte), til de sistnevnte enten dør eller gjemmer seg hele tiden. 
Plussmedlem
Ja, det var det som i hvert fall delvis var poenget, men det kommer ikke fram. Det ser jeg.

Camilla vil med noen få tastetrykk kunne se at veldig mange over hele kloden ofte kombinerer disse artene. Men jeg vet at det ikke alltid er en ubetinget suksess, derfor penser jeg også over på et annet forslag.
Jeg beklager uklarheten.
Takk for svar!  Paletter og rødmunnstetra blir nok fint ja!   Ser for meg en større gruppe på 15stk(tetra ikke paletter).   Jeg tror jeg også vil prøve meg på en gruppe pansermaller av noe slag, jeg viste ikke at det fantes så mange forskjellige!    Jeg har huler og røtter og mange planter påvei i posten, så gjemmeplasser blir det mye av. Bunnen er av fin sand da jeg har forstått at mallene må ha det.  Burde jeg skaffe fiskene i noe bestemt rekkefølge?
jeg er også lit usikker på dette med sandsnegler da jeg finner mye motstridende meninger overalt, noen sier de er nødvendig for å holde sanden fin og andre sier de er bare en plage.   
jeg har også forelsket meg litt i albino ansistrus.  Burde jeg styre unna det som nybegynner?  
Jeg er mye rundt på forumer og leser, ser på andre sine oppset og sammensetning av fisk men meningene er ofte så delt at det er vanskelig å gjøre seg opp en mening selv 😀
Plussmedlem
Jeg vet ikke om det er så lurt å blande cory'er og paletter, så da får det stå for din egen regning i så fall. Ref. Toms innlegg. 
Kanskje det er mulig å bruke corydoras pygmaeus sammen med paletter, da pygméene liker å svømme i midtsjiktet av vannet og ikke er på bunnen i like stor grad som andre corydoras-arter. Har aldri prøvd kombinasjonen, men det er nok andre som har. NB! Det kreves ekstra innsats for å holde pygmaeaus god og mett. De blir lett utkonkurrert i matfatet, da det enten blir for lite mat eller maten er for stor til at de kan få den i munnen. 
Jeg tror nok du står foran en enten-eller-avgjørelse, mer enn både-og. (Akvaristens supertips i tilfeller der man møter enten-eller; få flere akvarium! Da kan man ha både-og!)

Det jeg er sikker på er at jeg ikke vil anbefale å ancistrus med palettene. Begge liker de huler og skjulesteder rundt steiner og røtter, og ancistrusen har beinpigger på innsiden av gjellelokkene til å forsvare seg med. Her kan det nok bli ufin krangel... 

Corydoras er best holdt på finkorna sand ja. Konsensus er bred om akkurat det punktet. Om man synes monoton sandbunn er kjedelig så er det ikke noe i veien for å spe på med litt fin avrundet elvegrus her og der. Amazonaselva m.m. er ikke bare fin sand- og mudderbunn den heller.

Sandsnegler - ja, hva skal man si om dem? De har absolutt en funksjon og jeg personlig liker akvatiske snegler. Men de blir lett fryktelig mange. Utrolig mange! Hvis du går for en corydoras-art som graver i bunnen (eller andre fiskearter som gjør det for den saks skyld) så er det ikke så voldsomt poeng i å ha sneglene. De er absolutt ikke et "must have". Man ser dem heller aldri, med mindre det ikke er nok å spise i bunnlaget. Da har man hele akvariet fullt av snegler søkende etter mat. Det er ikke det mest dekorative i verden. 

Ja, det er mange meninger om det meste i denne hobbyen. Og en del områder blir man ikke enige heller da det vel ikke finnes fasit. Likefullt er alle rådene like velmente, og jeg tror det er med den takhøyden vi må motta svarene vi får.
Jeg kan absolutt ikke alt om akvarium, selv en del års erfaring. (heldigvis!)
Du må bare ta til deg den informasjonen som internett (og andre kilder for den del) har å tilby, og så gjøre deg opp en mening om hva som er riktig for deg, og for fiskene/dyrene. 




 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap