Albino og vanlig ancistrus oppdrettsvariant

Kan jeg ha både albino og vanlig i akvariet uten at det blir uglesett i akvariemiljøet hvis de parrer seg?
Det er jo samme type, men siden de er så forskjellige i utseende så lurer jeg på om det er innafor.
Plussmedlem
Kortsvaret vil egentlig være nei.
Samme gjelder forsåvidt også L144...
Greia med å unngå slike krysninger er for å hindre spredning av genmix som ingen egentlig vet hva er. For før eller siden må du begynne å kvitte deg med yngel.
Så for min (og veldig mange andre sin) del, hold artene separat
Men det er jo samme art.
ancistrus oppdrettsvariant og ancistrus oppdrettsvariant albino er vel akkurat samme "rase" men albino mangler produksjon av melanin. Eller er jeg helt på bærtur?
Plussmedlem
Samme "art", men som jeg sier forskjellig genetikk.
Og ved å blande de 2 genetikkene så vil du få avkom som du ikke vet hvordan genetikken vil slå ut ved videre avl.
Og det er noe som svært ofte er uønsket av seriøse akvarister.

 
Plussmedlem
Hei!
Her er jeg situasjonsbetinget uenig med milo.

Ja, å blande typer vil ikke være vel ansett i "akvariemiljøet" - og hadde det handlet om for eksempel en viltfanget form og en butikkjøpt variant så hadde jeg vært enig. Det ville vært å ødelegge den ville fiskens genetiske fortrinn og variasjon. Som å blande villaks og oppdrettslaks, egentlig.

Men når det her er snakk om to fargevarianter av den samme fisken ser ikke jeg helt problemet.

Hvorvidt noen er seriøse akvarister eller ei er et skjønnsspørsmål. En 50 åring med 20 akvarier med VF discus er ikke nødvendigvis noe mer seriøs enn en 12-åring med en 40L med to platy. 
Det som er viktig er dyrevelferd. Er dyrevelferd ivaretatt om man holder disse ilag? Jeg ser ikke at den skades, derfor mener jeg det er innafor å holde dem sammen. Men svaret er fort "nei" i andre tilfeller. 

Og så vil jeg bare skyte inn at jeg er ingen fan av uttrykket "akvariemiljøet". Gir inntrykk av at det finnes en slags eksklusiv klubb som er utilgjengelig for vanlige dødelige.
Men det er faktisk så enkelt i mitt hode at har man et akvarium så er man i akvariemiljøet. Så DU er en del av miljøet, Cecilie.  Alt det andre handler bare om kunnskap, engasjement, interesse og andre personlige og sosiale faktorer. 

 
Takk for svar! 
du har rett i at uttrykket akvariemiljøet kanskje må brukes på en annen måte. Jeg tenker på det litt som bunadspolitiet. Alle med bunad er ikke nødvendigvis bunadspoliti, men de som har de sterkeste meningene er jo gjerne det. For meg er akvariemiljøet de med de sterkeste meningene også, men det er jo som du sier, alle med akvarium er jo en del av akvariemiljøet, ikke bare de med de som mener noe høyest
Plussmedlem
At de holdes sammen er i utgangspunktet uproblematisk. At de yngler i ditt/hennes kar er i utgangspunktet uproblematisk.
Og man kan godt si at det er uproblematisk i forhold til dyrevelferd.
Problemet, slik jeg ser det, oppstår i det øyeblikket det slippes 30-60 nye yngel hver 2-4 uke, noe ancistrus helt fint kan finne på å gjøre.
Og selv om ikke alle disse vokser opp så vil det sannsynligvis ikke gå lange tiden før akvariet er overfylt. Og det er DA problemet etter min mening oppstår. Hva skal da gjøres med ynglene? Man sitter med en masse yngler hvor man ikke vet hvordan genetikken vil slå ut videre. Vil de om de avles på gi albino videre, vil de gi brune videre....
Om man kjøper 2-3-4 albino fordi man vil ha albino og avle albino, risikerer man da at man avler brune oppdrettsvariant i steden?
Slik jeg ser det så er dette en fin oppskrift på å vanne ut/ødelegge genetikk. Og det er også i DEN sammenhengen jeg nevner det jeg kaller seriøse akvarister. 
Inaktiv bruker
Hybrid fisker
Jeg må riste litt på hodet når jeg leser slik som at seriøse akvarister ikke blander arter osv. Akvarium er i første rekke for prydformål basert ut fra hobbyinteresse. Så lenge fiskene klarer leve sammen uten å ta livet av hverandre skal ingen heve seg over andre med sin mening i belærende form. I noen ille tilfeller kan man se voksne mennesker i grupper mobbe en som spørr etter råd for sin syke flowerhorn. De fleste "fancy" ancistrus er hybrider , faktisk er et ekstremt stort omfang av alle arter hybridisert. Ha hva du ønsker i akvariet ditt og ikke hva andre vil du skal ha. At man kan bli sittende med mye uønsket yngel er på ingen måte annerledes enn for de som f.eks har zebra ciklider , de blir heller som regel ikke kvitt dem. Hvis det viser seg bli et problem kan man alltid sørge for å finne ut kjønn hos maller før de kjøpes. Ikke noe som heter seriøse akvarister , det finnes bare noen som er mer fanatiske og opptatt av sine egne meninger. www.specialfish.net 
Plussmedlem
Ja, og jeg deler din mening i stor grad, milo. 
I hovedsak er det best å la de genetiske linjene være så rene som mulig.
Jeg liker heller ikke regulære hybrider, så jeg vil aldri med vilje sette to arter sammen som jeg vet kan hybridiseres og vil følge aldri si at dette er "ok". 

Men det er noen arter der jeg ikke ser poenget, sånn som i dette tilfellet. 

Yngelen derimot - det er hobbyens evige utfordring. Jeg har ingen fasit på det spørsmålet. Jeg vet hva jeg gjør, men skal ikke moralisere over hva andre tenker er riktig. Jeg vet om mye forskjellig praksis. 

Det var ikke ment som noe angrep på standpunktene dine, milo. Så håper du tilfgir meg denne.
Følte det bare riktig å ytre meningsforskjellen. Det blir opp til trådstarter hva hun tenker er riktig å gjøre. 
Inaktiv bruker
Jeg kan si meg enig i at å avle albino med albino gir bedre / penere rene albino yngel. Det betyr ikke at man ødeleger gener ( som er allerede ødelagte gener ) om man krysser de med vanlige artsfrender. Yngelen de produserer er da enten vanlig utsende HET  ancistrus. Eller en mer frisk albino , albinoer er mer sårbare og har en del mer utfordringer enn vanlige. ( øye syn , hørsel og psykisk unormal oppførsel ). En HET ancistrus med melatonin og eller andre typer manglende "celler" er hvor andre ser potensialet i og avle frem sjokkerende pene  eksemplarer av albinisme i fisk. Man må være ærlig i at albino artene man får kjøpt er allerede menneskelagd med få unntak innen spesifikke arter. Om en hobby akvarist enten med et 54 liters juwel akvarie eller en med 25x 200 litere i rack krysser albino med vanlig så har de ikke sjangs i havet påvirke fordelingen i akvariefisk handelen. Lager man en HET kan Het både økes og minskes i selektiv avl. De som gjør dette er spesialiserte oppdrettere av en spesifikk art for å oppnå økonomisk profitt i et slutt resultat av linje avl. Skal man klare på virke en hel arts gener ved krysse en vanlig malle med en lik med deformalitet må noe slikt gjøres av store oppdretts industrier som f.eks i Indonesia ( 12.000 stk L046 per år drettes der indistruelt til handelen ). Da syns jeg det blir et bagatelmessig tema om  to eller ti talls maller krysses i et familie akvarium. Jeg har også egne meninger som er i dette tilfellet motsatt av hva jeg har forstått andre akvarister har , som er at jo færre albinoer jo bedre. Og krysse albino med albino svekker fiskene mer , dette er ikke bare svada. Det er forsket på av biologer og jeg kjenner meg igen i dems konklusjoner. I mitt tilfelle tar jeg inn mange rokkearter og 10-15% av dem er albinoer. De er de mest vanskelige å akklimatisere og holde , spesielt når de er små. De er for det første veldig følsomme for vannverdier ( PH som mest ) og de er heller ikke mentalt stabile som andre typer eller egen art uten albinisme. De blir mye raskere stresset og desverre hos rokker er trivsel en viktig faktor. I enkelte tilfeller har vi prøvde mating 5 ganger daglig i 2-3 mnd før vi får de til å få tilbake matlysten. ( Noen få fikk den aldrig tilbake ). Å sammenligne skater med sugemaller er kanskje poteter og ananas. Men forskning viser det samme hos alle albino fisker, dårligere syn , hørsel og lav treskel for stressfaktor som de fleste vet at kan være dødelig alene. I et forum som dette som burde bære en en viss tyngde for en hel hobbyvirksomhet burde svar på kommentarer være tips og råd. Ikke egne meninger og at flertallets enighet er fasiten. 25 års erfaring med prydfisk er ikke en utdannelse men en personlig erfaring og noe følgende kunnskap av den. Det er bare det at en med 22 års erfaring med de samme prydfiskene kan ha ulik erfaring og kunnskapen om ikke ulik men av annen befatning.

 www.specialfish.net  

"sciencedirect article" https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S09442006210009083.1. Experiment IAfter stress-inducing factors were introduced, as represented by air exposure and relocation to a novel environment, albino fish displayed a higher ventilatory frequency (F1, 36.72 = 74.06, P < 0.0001; Fig. 2A) and more frequently changed their swimming direction than their pigmented conspecifics (F1, 39 = 6.16, P < 0.0175; Fig. 2B). The other measured behavioral parameters showed no differences between albino and pigmented catfish (velocity: F1, 39 = 0.68, P < 0.4135; acceleration: F1, 39 = 1.01, P < 0.3219; active time: F1, 39 = 0.33, P < 0.5686; and distance: F1, 39 = 0.38, P < 0.5407). The follow-up blood sample analyses also suggested the overall effect of catfish pigmentation on the measured variable levels (F6, 32 =42.61, P < 0.0001). Specifically, albino catfish showed significantly higher glucose (GLU; F1 = 57.07, P < 0.0001; Fig. 3A), lactate (LAC; F1, =201.26, P < 0.0001; Fig. 3B), hemoglobin (Hb; F1 =14.32, P < 0.0005; Fig. 4A), mean corpuscular hemoglobin concentration (MCHC; F1 =5.72, P < 0.022; Fig. 4B), red blood cellule count (RBCC; F1 =13.53, P < 0.0007; Fig. 4C) and neutrophil granulocyte rod (NGR; F1 = 25.38, P < 0.0001; Fig. 4D) values than their pigmented conspecifics.

www.specialfish.net  

[External Image]

 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap