Har fått en sverddrager yngel, hva skal jeg gjøre?

Hei! Har kardinaltetra, en sverddragerhann og to hunner. Har også en liten slørhale i karet.. Nå ser jeg en liten baby-sverddrager. Den er veldig miniliten. Noen få mm og slank. Er redd den blir spist. Hva skal jeg gjøre med den? Kan jeg ha den i en glassbolle i noen uker alene? Eller tror dere den kan klare seg? [External Image]
Turte ikke ha den i akvariet lenger..🥰 Så nå er den i en glassbolle med grus, planter og vann fra akvariet. Håper den har større sjanse der. Hvor fort vokser de?
Plussmedlem
Hei!

Du kan ha den i en bolle/annet akvarium, men slike metoder er best å gjennomføre i forkant av yngling. Altså at man har planlagt for det og satt det opp på forhånd slik at er klart med filtrering, varmekolbe osv. 

Yngelen på bildet er såpass stor at jeg tror ikke det er noen fare for at den blir spist nå. De er mest utsatt for de første par dagene etter at de er født. Og selv da skal det ikke rare gjemmestedene til for at sverddrageryngel klarer å overleve. 
Mitt forslag er å la den være der den er, og heller sørge for enda flere gjemmesteder, sånn som de flytende plantene du har bilde av der. De er perfekte steder for unge fisk. 
 
Plussmedlem
Turte ikke ha den i akvariet lenger..🥰 Så nå er den i en glassbolle med grus, planter og vann fra akvariet. Håper den har større sjanse der. Hvor fort vokser de?

Vekst hos fisk avhenger  mye av miljø, temperatur og tilgang på mat. Med gode oppvekstvilkår er en sverddrager regnet som fullvoksen når de er ca 6 - 8 mnd, altså rundt en 5-6 cm store. 

Hvorvidt fisken har "større sjanse" i en bolle kontra et akvarium kommer an på. Den vil åpenbart ikke bli spist når den er alene. Men å ha fisk i boller kommer med sine egne utfordinger. 
Tusen takk for svar! 😊 Før du svarte hadde jeg allerede satt den over i en glassbolle. (Sonde ser jeg skrev) Pappaen hans er ganske “bøllete” og jager ofte de andre fiskene. Ser i hvertfall sånn ut. Han har vokst veldig de siste ukene. Stoler ikke helt på han! 😅 Men da vet jeg til neste gang at jeg skal forberede litt mer på forhånd, takk for tips! Men jeg har lest at det skal være kun en Hanne og flere hunner av sverdragere. Hva hvis den lille er en hanne? Hva vil faren gjøre da når jeg settet den tilbake? 
Når kan man forresten se om det er hann eller hunn?
Plussmedlem
Ja, hannene er bøllete. Men det er bare slik de er. De har sitt lille territorie og det forsvarer de ivrig. 
Så lenge yngelen er liten, oppleves den ikke som en konkurrent til farens posisjon og han vil nok ikke vie den noen spesiell oppmerksomhet utover vanlig revirhevdelse. Når den derimot har blitt større og nærmer seg kjønnsmoden alder vil faren kunne se på den som en potensiell konkurrent. Da bør de skilles. 

Det går an å ha flere hanner i samme kar, men det fordrer at man har en større mengde hunner og et stort akvarium. Men for de fleste er det nok å anbefale å skille dem. 
Plussmedlem
Når kan man forresten se om det er hann eller hunn?

Varierer litt, men rundt 3 måneders alder så vil mange kunne kjønnsbestemmes. Hannene har ikke fått sverdene ennå, men gonopodiet er utviklet på dette tidspunktet. Et gonopodium er en omdannet analfinne som brukes til innvendig befruktning. Litt som en penis. Hunnene har ikke dette organet. 
Takk! 😀 Men jeg har bare ett akvarium på ca 70-80 liter. Hvordan skal jeg i såfall skille dem? Må jeg gi den bort? 
Klarer du å se ca hvor lenge det er siden den lille ble født? Den er vel ca 4 mm kan jeg tenke meg. Jeg har aldri sett de andre søsknene. Klippet litt planter i går kveld og da så jeg denne babyen. 
Plussmedlem
De fleste av oss løser dette problemet med å få... trommevirvel... flere akvarium! 😂

Kan hende det er det beste for fisken å få et nytt hjem ja. Så det må du nesten være forberedt på. Uansett så vet vi ikke hvilket kjønn den er ennå, så vi trenger ikke ta sorgene på forskudd. 
Klarer du å se ca hvor lenge det er siden den lille ble født? Den er vel ca 4 mm kan jeg tenke meg. Jeg har aldri sett de andre søsknene. Klippet litt planter i går kveld og da så jeg denne babyen. 

Hvis den er 4 mm så er den nok ikke stort gamlere enn en ukes tid i hvert fall. 
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap