Parring eller slossing?

Jeg har nylig startet med et akvarium på 80L som jeg nettopp fikk et par blue diamond reker og ancistrus i, de har vært der i rundt 6 dager nå, og ser ut til å trives, Ph, Gh og de andre verdiene skal være optimale for dem. Her om dagen la jeg merke til at den ene reken hoppet oppå den andre reken og "holdt" den i noen få sekunder før den slapp, de satt på en stein da det skjedde, men da reken hoppet oppå begyntene de å "sveve" litt i opp i vannet før de slapp. Var dette noe form for kos, eller skape dominanse / slossing eller kan jeg forvente å se en reke med noen egg i? 😊

​​​​​ Ps. Reken var på ryggen til den andre, ikke face to face. 

Setter pris på evt. svar, er nok så ny når det kommer til reker og akvarium 😊
Plussmedlem
Hei!

Nei, ikke oppå ryggen så er det ikke parring nei. 

Reke-"kos" foregår buk mot buk, og er en skjønn liten eskapade på noen få sekunder. Skjer når en rognstinn hunn nettopp har skiftet skall. 
Du vil kunne se forløperen til dette ved at hunnen får gul/grønn rogn i en sal-form like bak hodet. På engelsk kalles det at hunnen er "saddled", fordi det ser ut som en ridesal for hest. 
Etter befruktning vil rognen vandre ned og bli hengende under hunnens bakpart, i noen spesialiserte bein som kalles pleopoder. 
På engelsk heter dette at hunnen er "berried", altså bær-bærende. Fordi eggene kan se ut som klaser av bær. Skal vi kalle det bær-ende på norsk kanskje? 😉
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap