Utvendig pumpe til lite akvarium?

Inaktiv bruker
Heihei
Er det noen som vet om en utvendig pumpe som passer til et akvarium på 70 liter? Søker på nettet og det er jo en jungel der ute! Ønsker en som er stille og kanskje kan regulere vannstrømmen. Vil ikke ha en som er så kraftig at fiskene blir "blåst av gårde".. Jeg har lyst å ha kampfisk, og de er jo ikke glade i mye strøm.

Har kjøpt et juwel akvarium med innvendig pumpe. Pumpa er stille og grei, men om man legger øret inntil akvariet er det en voldsom during der inne! Tenker at fiskene vil ha det best  uten denne duringen, derfor vil jeg ha utvendig pumpe. Noen som vet hvor mye sånn lyd fiskene egentlig oppfatter..?
 
Plussmedlem
Hei, Ida. 

Du finner noen mindre utvendigfiltre i Eheims Classic-serie. Disse er ok for den bruken du skisserer. Har ikke regulerbart utblås, men er ikke så kraftige at det skulle være et problem. På enden av rørbiten som er utblåset er det en liten gummiplugg. Om du tar bort denne så redusereres strømmen enda mer. 

Vedr. fisk og lyd så har de nok ganske så bra hørsel. Lyd ferdes mye raskere i vann enn i luft og kan bære mangfoldige kilometer i naturlige omgivelser. Hvaler (de er dog ikke fisk) kommuniserer med hverandre over enorme avstander ved hjelp av lyd. Nettopp av denne grunn så tror jeg ikke fisk plages nevneverdig av støy. Skarpe lyder som smell og liknende vil så klart skremme dem, men tror neppe at den jevne duren fra et pumpehode plager dem. 
De fleste tropiske fisker kommer fra miljøer der det tidvis vil være mye lyd i vannet. 
En kampfisk har naturlig tilhold i myrdammer og flomområder i Sørøst-Asia, et område som er utsatt for mye og veldig kraftig regn. Regndråper vil lage noe forferdelig støy når de treffer vannoverflaten, men dette har ikke negative konsekvenser for de som lever nedi dammene. 
Jeg synes det er meget prisverdig av deg at du tenker på støy som et mulig problem, men hvis det alene er grunnen til at du ønsker å skifte filterløsning så tror jeg du kan spare deg de pengene og heller bruke de på mer planter og annen naturlig dekor til akvariet ditt. Jeg lover deg at DET vil i hvert fall kampfisken din sette pris på.


 
Inaktiv bruker
Takk for grundig svar Viktor!
Ja tror en sånn eheim classic kan passe bra! Det høres virkelig ut som det kjører en traktor der inne, selv om pumpa er nesten lydløs på utsiden. Kommer nok til å kjøpe utvendig pumpe for å være sikker 🙂
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap