Ny gammel rot

Fant en fin rot i dag som jeg tok med hjem og kokte. Det ble etter hvert klart at rota var en smule brannherjet, men også at den har ligget i naturen mange år etter branntilløpet, og det lukter ikke 'brann' av den.
Kan det være noe problem å bruke den i akvariet ??

 
Plussmedlem
Hei, Agnar.

Jeg vil ikke tro det sånn som du beskriver rota.
Skulle være rimelig å anta at det meste av den alkaliske asken er vasket vekk for lenge siden.
Kan likevel være på sin plass å teste effekten den har. Om pH'en faller over tid så er den trygg å bruke sånn sett i hvert fall.
Jeg ville definitivt prøvd å finne ut hva slags tre denne rota kommer fra. Er den fra et bartre bør den ikke brukes. 

Alle trær inneholder stoffer som øker resistensen mot nedbryting av mikroorganismer og insekter, og bartrær har et spesielt effektivt immunforsvar mot bl.a. biller og sopp.
Barken har bl.a. kork og lignin i den ytre delen, men i I tillegg fins det lagre av kjemiske forsvarsstoffer, der hovedgruppene er terpener, fenoler og tanniner.
Noen av disse stoffene inneholder alkaloider, og er giftige allerede i små mengder. ( Et alkaloid er per definisjon et nitrogenholdig organisk molekyl som har en farmakologisk virkning på mennesker og dyr.)
Av våre treslag har for eksempel barlind, Taxus baccata, veldig høy toksisitet. Både ved, bar og bark inneholder et meget giftig alkaloid, taxin, som ikke bare er farlig for vannlevende organismer og dyr, men også for mennesker.
 
Takk for svar.
Det er vel bare en måte å finne ut av dette, nemlig å prøve, da kanskje med et minimum av fisk....
Plussmedlem
Eller bare la være å bruke den, for å ikke risikere og miste fisk.....

Hva slags skog var det rundt der hvor du fant den da....

Røtter, grener osv fra bartrær er vel stort sett ikke å anbefale. Hverken til reptiler, rotter, akvarier m.m.......
Plussmedlem
Takk for svar.
Det er vel bare en måte å finne ut av dette, nemlig å prøve, da kanskje med et minimum av fisk....

Det synes jeg ikke blir riktig. Hvis man er såpass i tvil om at roten kan gjøre skade eller ikke, burde man la være. Det er dine fisk og din avgjørelse, men jeg vil da fraråde deg å bruke den. Rota har bare en estetisk funksjon og er ikke viktig for akvarieoppsettet. 



 
Hvis du har funnet en rot som har brent, er jeg sikker på at det er fra furu. Det er det eneste treslaget som varer i mange hundre år etter sin død. Det du har funnet er nok en tyrirot. Mvh. Morten
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap