Hardfør corydoras?

Jeg vurderer å skaffe noen flere bunnfisker til mitt akvarium. Har et kar på 110 liter med fin sand, mye planter, røtter, huler og steiner. Har et par ancistrus, noen rødmunntetra å en gabonreke. Ph ligger på ca 6 å hardhet ca på 2. Har vurdert corydoras men har egentlig litt dårlig erfaring med disse. Har hatt cory et par ganger før men mitt inntrykk er at de er ganske skjøre. Derfor er jeg litt i tvil. Er det noen som har forslag til coryer som er av den litt hardføre typen? Eventuelt andre bunnfisker som kan passe? Har og vurdert kuhli og dvergbotia.
Plussmedlem
Hei, Matias. 

De aller fleste corydoras som er å få i butikk er etter min mening hardføre, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. 
Corydoras aeneus (Metallpansermalle) regner jeg som tilnærmet skuddsikker. De eldste individene jeg har er nå rundt om 8-9 år gamle. Og det er ikke fordi jeg er en så himla perfekt akvarist. 
Corydoras paleatus er også noen tøffinger. Sterbai burde heller ikke gi problemer. 

Mitt overlegent beste tips for å holde cory'er er - Skift vann, gi de skikkelig mat og skift vann igjen.

Gjerne krydre suppa med tanninrike blader, orkongler eller liknende, men dette er ikke et "must". 
Har du fisk som er aggressive i matfatet må du gi såpass med mat at du er sikker på at cory'ene også får. De taper veldig fort konkurransen mot andre fisk. Mange synder mot dette og tror det holder at cory'ene spiser bare det som de andre fiskene ikke rekker å ta. Det fører til fryktelig mange sultne corydoras. 
De elsker røde mygglarver, men ikke gi for mye av sånt. Kun som snacks. Det holder med gode malletabletter. De setter også veldig pris på frossen artemia og dafnier. 

Når du kjøper corydoras, se nøye på fiskene. En del cory'er kommer inn til butikkene alt for små og veldig tynne. Det er et elendig utgangspunkt. De bør etter mitt skjønn være bortimot 2 cm før man kan tenke på å handle dem, helst større. I tillegg skal du se runde, fine mager. 

 
Takk for godt svar!
De corydorasene jeg har hatt kjøpte jeg veldig små så det kan jo ha med saken å gjøre. Var vel napoensis jeg hadde men vet ikke om disse er noe mer eller mindre hardfør enn andre arter. Mulig jeg prøver corydoras på nytt men kanskje en av de som du nevner, viss ikke går jeg nok kanskje for kuhlii. Er det andre arter som kunne funket som bunnfisk i akvariet mitt? Noen som viser seg litt og gjerne trives flere sammen?
Plussmedlem
Du er inne på en fin art i det første innlegget ditt - dvergbotia.
De skal være i stim og hvis forholdene ligger til rette for det vil de være modigere og mer fremme enn corydoras, og særlig kuhlii-ål.
De er relativt populære andre steder i verden og man kan også finne dem i kultivarfarger som lett rødlig/rosa. Hardfør og aktiv.
Det er også mulig å avle på de, uten alt for store problemer. I et skikkelig oppsett med mye planter, gjemmesteder osv vil det kunne poppe opp små botiaer med ujevne mellomrom.

De likner corydoras veldig mye både i oppførsel, væremåte, forhold de liker i akvarium etc så har man hatt cory'er vet man litt hva man går til med dvergbotia. En 6-7 stk burde gå fint i akvariet ditt.
Det høres veldig bra ut. Har hatt både vanlig og svart kuhlii siden jeg startet med akvarium for 15 år siden og er veldig glad i disse, men de er jo ikke de fiskene som svømmer mest framme og viser seg. Derfor tenkte jeg å prøve noe nytt. Da stor det mellom corydoras og dvergbotia. Får se hva de har neste gang jeg er på dyrebutikken. Takk for god hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap