Oversikt over fiske- og plantearter

Kunne dere ikke hatt en oversiktsside du kan gå inn på, der de fleste fiske- og planteartene som finnes ligger, gjerne med bilder ? Man kan jo søke, men da må du jo faktisk vite hva du skal søke etter. Jeg har sett den oversikten med de 100 mest vanlige artene, men det finnes sikkert mange fler? Hvis du er litt fersk i faget vet du jo ikke hva hverken fiskene eller plantene heter. Det kunne jo også stått noen forslag på hvilke sorter fisk som passer sammen, evt dele opp fiske- og planteartene etter hvor de kommer fra i verden.  Mulig at dette blir for mye jobb, så det er derfor det ikke er blitt gjort da... Men jeg savner noe lignende iallfall.  
Fiske- og plantebasene her inneholder så mange arter at det neppe er noe særlig vits i å presentere en liste over alle i en enkelt oversikt. Så du må nesten begrense søket for å få noe litt oversiktlig. Du kan søke etter hva som fins hvor i verden ved å se på lokasjon:

[External Image]
Her har jeg gått inn på Lokasjon - Asia - Myanmar:
[External Image]
Hvilke fisk som passer sammen - dette er vel et spørsmål jeg selv har stilt her på forumet "i gamle dager". Jeg klarer ikke å finne igjen innlegget nå, men svarene på hvorfor det er litt vanskelig å få til noe sånt, var jo fornuftige. Det er så mange faktorer som spiller inn, så mange mulige kombinasjoner og mange ulike erfaringer. Det burde likevel være mulig å sette sammen noe sånt for de mest vanlige artene i handelen - for noen som har tid, lyst og kunnskap nok. Men man kommer jo langt med å lese seg litt opp, og undersøke hva slags biotoper ulike typer fisk kommer fra, hvilke behov de har mht. vannverdier, plass, temperatur, dekor, strømningsforhold... Og hvilket lynne de har og hvordan de oppfører seg mot artsfrender og andre arter. 

EDIT: Her var innlegget mitt. https://akvaforum.no/forum/?forum_id=1002&thread_id=79358
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Broch
Reklame for plussmedlemskap