Noen med erfaring med akvastabil family 80l. eller alternativer i denne størrelsen?

Hei,

Ønsker å starte med akvarium og har undersøkt ulike modeller. Har i utgangspunktet lyst på ett 120 liter størrelse, men har bare 77cm bredde der jeg ønsker å ha akvariumet. Alle jeg har funnet nå som er 100+ liter er 80cm eller mer i bredde.

Alternativene jeg har funnet nå er Juwel Primo 70 liter startsett til ca 1400,- kroner. og Akvastabil Family 80 liter (denne er 70 cm bred) til ca 2500,- kroner.

Jeg vil tror at de 10 ekstra literene faktisk vil utgjøre en liten forskjell i antall fisker etc, Har tenkt litt på stjernedanio og litt rekter, og med 10 liter ekstra  da vil jeg sannsynligivs kunne ha 2-3 flere av denne så stimen blir litt større? 

[External Image]Akvastabil Family ser også noe mer solid og penere ut en Juwel Primo som har mer plastic look. Det følger også med bakgrunnsbilde, hov etc i Akvastabil.

Noen her som har noen andre anbefalinger i valg av akvarium i denne størrelsen (maks 77cm bredde) eller andre tips til en nybegynner i valg av utstyr?
"Eirik Leirgulen"
Ønsker å starte med akvarium og har undersøkt ulike modeller. Har i utgangspunktet lyst på ett 120 liter størrelse, men har bare 77cm bredde der jeg ønsker å ha akvariumet. Alle jeg har funnet nå som er 100 liter er 80cm eller mer i bredde.Alternativene jeg har funnet nå er Juwel Primo 70 liter startsett til ca 1400,- kroner. og Akvastabil Family 80 liter (denne er 70 cm bred) til ca 2500,- kroner.Jeg vil tror at de 10 ekstra literene faktisk vil utgjøre en liten forskjell i antall fisker etc, Har tenkt litt på stjernedanio og litt rekter, og med 10 liter ekstra  da vil jeg sannsynligivs kunne ha 2-3 flere av denne så stimen blir litt større? Akvastabil Family ser også noe mer solid og penere ut en Juwel Primo som har mer plastic look. Det følger også med bakgrunnsbilde, hov etc i Akvastabil.Noen her som har noen andre anbefalinger i valg av akvarium i denne størrelsen (maks 77cm bredde) eller andre tips til en nybegynner i valg av utstyr?

.Hei!

Jeg har ikke noe erfaring med akvariene du lurer på. De er startpakker, ser det ut til, og det kan noen ganger være så som så med kvalitet og dimensjonering av lys og filter. Men, det kan også være absolutt godt nok i disse tilfellene, det vil jeg ikke uttale meg om. Alternativet er ihvertfall å sette sammen de ulike delene selv, det gir mer fleksibilitet. Siden jeg ikke vet hvor du holder til, kan vi mht. akvarium ta utgangspunkt i hva grossisten Imazo fører. Dette er en grossist flertallet av dyrebutikker bestiller fra. Iallafall: Her er eksempel på et akvarium på 120 L som er 75x40x40 cm: https://imazo.se/b2b/Servlet?page=11&anr=100.7120&parent=sCK&itemcount=0 (nå håper jeg denne linken virker! Hvis ikke, gå inn på https://imazo.se/ og let etter artikkelnummer 100.7120). De har også et opti-white (artikkelnr 101.5040) på 145 L, som er 70x50x40 cm. Så du har noen flere valgmuligheter enn hvis du går for startsett. Sjekk også nettbutikkene til f.eks. Akvarieboden Ålgård, Webzoo, m.fl., kanskje noen av disse er i nærheten av deg.

Hvis du skal sette sammen akvarie-pakke selv, så må du i tillegg ha lys i form av lys-skinne eller et heldekkende armatur, gjerne LED-lys. Sjekk om akvariet du velger har dekkglass eller ikke. Man må ikke ha det, men det reduserer fordampingen og hindrer fisk i å hoppe ut, samt at du kan legge lys-skinne på det hvis skinna ikke har braketter og/eller lengde som passer akvariet. En god akvariepumpe (filter) - her må du bestemme deg for om du vil gå for innveding eller utvendig filter. Jeg liker de utvendige til Eheim, og har det på alle mine akvarier. Varmekolbe - ca. like mange watt som antallet liter akvarium (evt. litt høyere watt). Jeg har per i dag kun Aquael platinum-kolber, og foreløpig fornøyd med det.

Ellers, hvis du bare skal ha stjernedanio og reker, så holder jo en 60-70 L i massevis. Men, med større akvarium, får du mer å velge i om du skulle få lyst til å skaffe flere (evt. bytte til) andre fiskearter. Eller du kan ha mange fler stjernedanio og reker, såklart.

Anbefaler deg å lese deg opp på fiskeløs innkjøring med Salmi.

Dette ble ikke kjempekonkret fra min kant, men kanskje hjelper med å tenke litt utenfor startsett-boksen.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap