Oppstart rekeakvarium

Jeg har akkurat kjøpt et akvarium på 30 liter for å ha reker i. Eventuelt også noen små fisker. Utfordringen er at vannet her har en ph på 6 å hardhet på 0. Så ikke helt optimalt for reker. Det jeg lurer på er om det vil være nok å gi de mat med mye kalsium for at de skal kunne bygge skalle sitt og trives eller om jeg faktisk må gjøre noe med vannverdiene i tillegg? Skal vel ikke så mye til i et så lite kar. Vil det kanskje være nok å legge kalkstein, skjell eller andre ting som øker hardheten i vannet. Dette er vel litt enklere enn å drive å tilsette midler hele tiden for å få rette verdiene? Har akvarium fra før, men jeg er helt fersk når det kommer til reker
 
Plussmedlem
Hei, Matias.
Du trenger ikke gjøre rare greiene for rekenes del (hvis vi da snakker om de vanligste neocaridina-sortene). Noen blader med spinat en gang eller to i uka burde være nok mineraler til at de ikke lider noen nød. De trenger ikke voldsomme mengder uansett. 0 grader hardhet er kanskje en feillesing eller? Det er lite trolig at vannet er fullstendig blottet for mineraler, hvis man ikke kjører RO-vann? Uansett, det er ikke verre enn å slenge oppi en liten kalkstein/skjell etc., som du nevner.
Men dette er enda lettere å vurdere etter du har satt opp akvariet og det begynner å nærme seg ferdig innkjørt. Kanskje er det mineraler i substratet du velger som påvirker pH og hardhet? Så sjekk uansett det først.

Det man MÅ være forsiktig med hva angår reker er radikale og hurtige forandringer i verdiene, samt nitrater og metaller. Det er de veldig vare på.

Et annet tips er å IKKE kjøpe de dyreste og flotteste rekene første gangen. Start heller med vanlige røde kirsebærreker. De er flotte nybegynnerreker, dugelig hardføre og gir deg masse rom for å øve og å feile uten nødvendigvis å dø av det.
Andre arter og varianter er straks mer sårbare.
Takk for gode tips! Vet ikke om hardheten er akkurat null. Bruker sånne ph stick å de er jo ikke helt nøyaktig, men den er nok under 2 værtfall. 
Jeg tenkte å starte med nettopp kirsebærreker ja. Skal få satt opp akvariet å så se hva verdiene er så får jeg prøve meg fram med feks kalkstein. 
Bor i et gammelt hus så har kobberrør. Vil dette bli et problem?
Plussmedlem
Potensielt kan det være det. Det spørs selvsagt på mengden, men reker er langt mindre tolerante for dette enn fisk eksempelvis.

Ved vannbytter vil jeg da anbefale å bruke Aquasafe, Seachem Prime eller andre vannforbedrende produkter som binder metaller. La også vannet renne en god stund slik at du er sikker på at du bytter med friskt vann, og ikke vann som har stått i rørene i lang tid.
Med en pH på 6 og tett på 0 i hardhet er det jo omtrent perfekt for Caridina eller tiger reker 😍
Men vil nok heller ikke anbefale det som dine første. Støtter ditt valg om kirsebærreker!
Vil anbefale Seachem Safe eller Prime som vannbehandling.  
De er drøye i bruk og meget effektive, også mot klor/kloramin. 

Om du merker at rekene får problemer med å "skifte skall" bør du vurdere å tilsette noen mineraler for å få opp pH og hardhet noe. 
For høy og for lav hardhet kan begge gjøre at de ikke klarer komme seg ut av sitt gamle skall ved bytte, å de kan sitte fast å dø. (Kalt "ring of death")

Forstår godt ønsket om noen fisk sammen med rekene, men 30L er lite og rekeyngel smaker veldig godt, ifølge de fleste fisker. Så jeg ville tenk meg om to ganger. Mange opplever også at rekene blir mer sky og gjemmer seg om der er fisk og andre predatorer til stede. 

Håper du kommer godt i gang med rekehobbyen. Jeg har vært i den noen år, og det er en fascinerende verden. 😊👍
Jeg har slått fra meg tanken om å ha fisk i akvariumet, så går nok for bare kirsebærreker. Jeg har kjøpt gh salt i tilfelle hardheten må økes. Karet er oppe og går med innreding og diverse planter og mose. Har og hatt i litt filterguffe fra det andre karet men skal la det stå et par uker så mikroorganismer og alger får vokse litt, og sånn at vannverdier får stabilisert seg.
Jeg skal se etter de produktene du anbefaler neste gang jeg er på dyrebutikken.
Takk for tipsene 
Høres bra ut!
Bare husk å mate filterbakteriene mens du lar karet modnes. Dryss bittelitt fiskemat i vannet 2 ganger i uka, så holder du liv i filteret til rekene flytter inn og begynner å belaste det på vanlig måte.
Nå er det 8 dager siden karet ble satt opp. Har passet på å fore litt med flakfor innimellom å følger med på vannverdiene. I dag så jeg plutselig at det ligger masse bittesmå nesten gjennomsiktige mark på glasset. Kan dette være mikroorm? De er så små at det er nesten håpløst å få bilde av dem, men syns de ligner på bilder jeg finner på internett. I så fall så er vel dette bare bra å vil tro det er god mat for rekene som snart flytter inn. Jeg trodde ikke mikroorm bare dukket opp i akvarium sånn helt uten videre, eller kan det være noe helt annet, noen som vet?
Plussmedlem
Hei, Matias.

Nei, det er ikke mikromark.

Dette er nok det som på fornorsket engelsk kalles detritus-mark. Det er en fellesbetegnelse på flere arter mark som er nedbrytere og finnes som en naturlig del av de fleste akvatiske miljøer.
Den mest kjente av dem er tubifex-marken, som jo er en kommersiell del av akvariemiljøet i form av tubifex-kuber som selges som fiskemat.
De andre detritusmarkene er følgelig også populære som mat, særlig hos fisk. Reker vil ikke aktivt gå etter voksne mark, men det er ikke usannsynlig at de vil spise markeggene om de kommer over dem.

I og med at de er nedbrytere er de også rimelig hardføre og (særlig eggene) tåler mye juling. De kan leve i miljøer så forurenset at andre arter ikke finnes der. Et godt eksempel er Akerselva i 70- og 80-årene. Den var da meget forurenset, med både utslipp fra fabrikker og kloakk, men markene trivdes utmerket.

Denne egenskapen gjør at de popper opp i akvariene våre når forholdene ligger til rette for det. Alle akvarier som har stått en stund vil etter hvert få et relativt rikt utvalg av mikrofauna, men markene er ofte tidligere ute enn mer fintfølende arter.
Så interessant! Har ikke hørt om disse før. Så med andre ord gjør de ingen skade og vill da mest sansynlig forsvinne etterhvert som rekene spiser eggene deres og det blir konkuranse om maten?
En velfungerende mikrofauna er positivt for akvariet!
Det mange opplever når de starter med rekekar er at der tilsynelatende er veldig mange slike «småkryp»
Grunnen til det er at reker, i svært liten grad, spiser disse slik fisker vil gjøre.
Blir der veldig mye av de kan de konkurrere med rekene om maten. Samtidig kan det å kutte ned litt på fôringen føre til mindre mikroorganismer, så det er en litt vanskelig balansegang.

Jeg prøver bevist å suge ut en del ved vannbytter i de rekekarene hvor der er mye småkryp. Så gis dette som fôr til fiskene i andre akvarier.
Å ha en endlers han som jobber som vaktmester i rekekarene kan vær en løsning, men der er alltid en risiko for at fisk vil ta reker. Siden du er igang med innkjøring kan en liten fisk være der under innkjøringen for å holde bestanden av mikroliv på et lavt nivå, så det ikke tar helt av før rekene flytter inn.
Takk for svar. Har ingen fisk som egner seg i det akvariumet så da skal jeg få sugd opp de jeg ser å gi det til fiskene i det andre karet
Plussmedlem
Du, jeg gjør akkurat det samme.
Har noen rekeakvarier der det særlig har blitt en god del copepoder/amfipoder (hoppekreps, de er klin umulige å artsbestemme for min del, så jeg kaller dem heretter bare copepoder), og disse høster jeg og gir til yngel.

Leste en forskningsartikkel en gang der man så på mulighetene for industriell produksjon av slike fordi de gir færre utviklingsskader, bedre vekst og høyere overlevelsesrate enn ved bruk av artemia.
Jepp, jeg vet - mind blown! ALLE hyler over seg over hvor utrolig godt yngelfor artemia er, men det er altså ikke den hellige yngel-gral man kan tro det er ut i fra særlig utenlandske kilder.
Det tviler jeg ikke på. Nesten synd ingen av fiskene mine har yngel for øyeblikket da! Får håpe coryene legger egg så har jeg værtfall topp mat til dem. Skjønner jo jeg kanskje ikke burde prøve å bli kvitt dem likevell
Plussmedlem
Nei, de er ikke skadelige på noen som helst måte. Tvert i mot. Men det er ikke alle som synes de er så vakre å se på og vil gjerne at de er så få som mulig av estetiske grunner.
Så det er et personlig valg. Jeg skal i hvert fall ikke dømme deg om du vil fjerne de.

Selv er jeg at typen akvarist som tiltrekkes undervannsmiljøer. Jeg liker kompleksiteten, sammenhengene. Årsak og virkning. Samspillet. Så når det dukker levende greier tilsynelatende opp ut av ingenting er jeg i sjuende himmel.
Jeg skjønner deg godt! Markene skal få bli. Jeg er helt enig. Alltid morsomt når det dukker opp nye organismer i akvariumet. Liker diversiteten å samspillet i naturen, og da også i tanken. Ofte er det jo også et sunnhetstegn at flere artet dukker opp. Spennende og lærerikt er det også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap