Cammallanus orm medisin

Hei,


Har fått cammallanus infestasjon i det ene karet mitt. Ettersom det nå er nærmest umulig å få tak i fenbendazol og levamizol i norge/Sverige, lurer jeg på om noen her har noe liggende som jeg kan få kjøpe? Eller noen andre medisiner/behandlinger som har virket bra for dere.


Takk for all hjelp.
Har du sjekket med nettbutikkene som tilsynelatende fortsatt har dette på lager? Jeg ser at det er flere. Mulig de bare har glemt/unnlatt å fjerne fra nettsidene de produktene de ikke lenger kan selge, men du kan jo høre med dem om du ikke allerede har gjort det.

Synd hvis man ikke lenger skal kunne behandle for innvollsorm, men jeg forstår jo at det er viktig å ta endel grep mht. medisin-salg. :-/
Plussmedlem
Hei, Tara. 

De stoffene du nevner der ikke normalt til bruk for akvatiske vesen i Norge/Europa. De er stort sett myntet på buskap og mennesker. 

Men vi har et godt alternativ for fisk som er lovlig og lett tilgjengelig her oppe - Sera Nematol
Har hatt cammalanus selv og denne tar parasitten uten problemer. 
Om ikke infeksjonen har pågått veldig lenge, så har du ennå relativt god tid til å begynne behandlingen om du må bestille over nett. Det tar normalt flere uker før fiskene blir så svake at de dør av det. 

Mens du venter på medisinen så slamsuger du ofte og skifter vann. Gi fiskene mye mat. Dette vil kjøpe deg enda mer tid til medisinen kommer. 

(NB! Du må dessverre regne med at eventuelle rreker og snegler også vil dø, da ingen virvelløse dyr overlever behandlingen)

Et alternativ er Esha NDX - denne har jeg ike prøvd selv, men tipper den sikkert knerter parasittene den også. 
Et alternativ er Esha NDX - denne har jeg ike prøvd selv, men tipper den sikkert knerter parasittene den også. 


Denne medisinen, som er levamisol, har vært i handelen i årevis, og det var den jeg så at flere nettbutikker (tilsynelatende) fortsatt har på lager. Jeg har prøvd den, men usikker på hvor effektivt det var. Snegler og reker overlevde.
Takk for tips dere. Prøver gjerne den nematol medisinen. Esha NDX inneholder stoffet jeg søker erter, men ingen av butikkene i mitt nærområde har det eller får bestilt det lenger ..
Plussmedlem
Det er ikke lenge siden det ble strammet inn på hvilke medisiner/stoffer som er tillatt solgt over disk til bruk i kjæledyrshold.
Jeg vet ikke eksakt hvilke som nå er ulovlige, men det kan fort hende at midler med Levamisol er blant disse. 
Stoffet er ment til bruk i veterinærøyemed for buskap og fe, men har etter hvert funnet veien til akvariehobbyen. 

De er kjappe til å nevne slike stoffer på Youtube-kanaler, særlig fra USA, men det er viktig å huske når vi ser slike videoer at vi har langt større restriksjoner på medisinbruk i Europa enn "over there". Blant annet kan de fremdeles kjøpe antibiotikapreparater uten resept.

Nematol fungerer akkurat som den lover.
Tilfeldig bekjentskap
© Christine Sundseth Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap