Bruker dere skjøteledning/forgrener?

Jeg hadde ei på eltilsyn her forleden, og hun påpekte at jeg hadde skjøteledning til akvariet (altså en sånn svær med plass til mange støpsel).
 Akvariet står på et sted det ikke er strøm i vegg (og kablene til disse tingene rekker jo aldri så langt..)
Jeg har derfor hengt en sånn forgrener høyt på veggen slik at det blir bue på kabler ut av akvariet. 
​​​​​​
Men det var visst ikke lov lengre med skjøteledning på "faste" ting.. Lamper, osv. At som brukes daglig var ikke lov å ha i grenuttak? Jeg motsetter meg ikke, for jeg forstår hva tanken er osv, men akkurat med akvariet kan jeg ikke helt forstå...jeg trodde alle brukte grenutakk, gjerne litt i høyden (pga vann)??? 

 
Plussmedlem
Jeg har jo både akvariereoler og reptiler og bruker grenuttak på det meste her.
Hadde eltilsyn for snart 2 år siden, og han sa ikke noe på det. Hos meg er det lett synlig. Mulig det da er nye rgler siden den gang?

Men hvis det gjelder alt som er i daglig/fast bruk så gjelder det jo også tv, tuner/tvboks, dvd/bluray og alt sånt noe også. Og jeg tror ikke det er mange som har slikt uten å bruke et grenuttak til det...
Ja jeg skjønner ingenting. Hun forklarte at grenuttak/forgrener bare skulle være til midlertidig bruk (julelys og den slags, lade noe osv). Og det spilte ingen rolle om det var en 5watts akvariepumpe, hvis den gikk hele tiden og var der fast, skulle det i stikk i vegg. 😶


Jeg spurte hva andre folk gjorde, for mye av mine ting har jo for korte ledninger til å rekke til uttak i vegg. (PC, TV, Playstation), selvsagt akvariet osv. Hun sa at man la inn flere stikker i vegg der det var behov. 
Plussmedlem
Helt nytt for meg...
Og med de prisene som er for elektriker så ville det kostet en formue.

Jeg kom på en annen ting også.
Tilbake i 2015 ble det gjort en del arbeider hjemme. Jeg ba da elektrikeren legge opp en ekstra dobbelstikk på kjøkkenet slik at eg kunne fordele kontaktene til reolen på flere stikk. Han gadd rett og slett ikke gjøre det, var ikke noen vits siden det var så liten belastning. Kunne bare bruke et grenuttak med flere uttak i, mente han...
 
Jøsses... ja det er litt merkelig. Det blir jo vanskelig å forholde seg til hva tilsynet mener er "ulovlig" hvis elektrikere (begge fagfolk) mener noe annet? Og hva er "midlertidig" ? I teorien vil jo en laptop være midlertidig, siden det er en PC som _kan_ flyttes - men den drar jo mer enn ei akvariepumpe for eks. Jeg vil jo ikke ha hundre grenuttak så om jeg må skaffe flere uttak i vegg er det helt i orden, men jeg bare begynner å lure på hva som foregår. Fikk liksom lyst å spørre eltilsynet hvordan hun fikk kabalen til å gå opp selv, men ville ikke være frekk, hah. Hun gjorde jo bare jobben sin.
Jeg syns reglene virker unødvendig rigide og kanskje en smule vilkårlige. For en del år siden hadde jeg et hjemmesnekret akvariestativ med noen stikkontakter som jeg hadde satt opp selv. Hele greia fikk strøm fra en fleksibel ledning med støpsel i enden, som gikk i en stikkontakt på veggen.

Selv om det ikke var helt etter boka, bedømte jeg det selv til å være trygt nok, da kablene var overdimensjonert for lasten, godt festet i akvariestativet, og til og med strekkavlastning på sladden, selv om løsningen ikke akkurat var mobil. Alt var jordet.

Ved tilsyn fikk jeg beskjed om at dette ikke var forskriftsmessig fordi jeg hadde brukt feil type ledning mellom stikkene, noe jeg forsåvidt var klar over. Jeg hadde brukt den fleksible i stedet for stiv PR-kabel, og håpet at jeg skulle slippe unna med det fordi jeg betraktet løsningen mer som et elektrifisert møbel (en stor lampe med vann og fisk) enn en fast installasjon.

Personen som inspiserte anlegget så annerledes på det, og jeg fikk selvfølgelig beskjed om å demontere opplegget. Jeg spurte hva som var alternativet, skulle jeg bruke vanlige forgrenere i stedet? Svaret jeg fikk den gangen, var ja.

Om jeg i framtiden får varsel om tilsyn, skal jeg ta en runde i huset og nappe ut og gjemme vekk alle strømforgrenere før jeg får besøk. Det får være måte på.
Plussmedlem
->Kampfisk....
Bruker man stikk beregnet på fast montering så er det en hel rekke med andre regler som slår inn, uansett hvor "trygt" man mener at man har gjort det.
Teknisk sett skal vel stikk beregnet på fast montering kun monteres av godkjent installatør også, selv om man gjør det på måten du beskriver.
Regelverket er dessverre satt sånn sett, med lite rom for tolkninger....
På den annen side...
Om ikke regelverket var så firkantet så ville man fått masse forskjellige meninger, skjønn osv, noe som heller ikke er bra...
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap