Sprengt rundt magen

Hei!
fisken min har sett litt sprengt ut rundt magepartiet den siste uken, men i dag når jeg sjekket til den, var det en drastisk endring til det verre. Vet noen hva det kan være og eller hva jeg kan gjøre?
han er ca, 6-7 år gammel, vet ikke om det har noe å si?
setter stor pris på svar! 
Plussmedlem
Hei, Pitte. 

Det er litt forskjellig alt etter hva årsaken til oppblåstheten er. Det er dessverre umulig å si det kun ut i fra et bilde, men jeg skal prøve å gi deg så gode råd som jeg kan.

De vanligste "synderne" er:

Forstoppelse:
Fisk kan bli forstoppet litt på samme vis som oss. Overspising eller gammel mat er ofte en årsak. Løsningen er å faste fisken i 3-5 dager, for så å gi den masse mat rik på plantefiber. Squash, spinat, erter, brokkoli og andre grønnsakHaer lett forvellet er supert. 

Parasitter:
Hvis du ser små. røde tråder som kommer ut av fiskens gattåpning, har den fått innvollsorm. Kommer vanligvis etter man nylig har satt inn ny fisk. 
Her må det medisineres. Sera Nematol er super. Har du ikke satt inn ny fisk eller brukt utstyr fra andre akvarier med syk fisk, så er dette punktet lite sannsynlig.

Bukvannssott:
Er egentlig et symptom og ikke en sykdom i seg selv. Kalles dropsy på engelsk. Kommer av organsvikt og/eller en form for infeksjon. Du vil kunne skille bukvannssott fra forstoppelse blant annet ved at fisken skjell etter hvert løfter seg fra fiskekroppen som utseendemessig vil likne litt på åpne grankongler. 
Dessverre er overlevelsesraten lav, men det er aldri feil å prøve med medisiner, rent vann, kvalitetsmat og så lite stress som overhode mulig. Man kan også vurdere saltbehandling. 


Les gjerne den flotte artikkelen om sykdom her på AF, veldig informativ og lettforståelig. 


Sykdom i akvariet
Du, tuuusen takk for et meget godt og utfyllende svar 👏 Det setter jeg skikkelig pris på!

tenker å la hele akvariet faste i 5-7 dager (er bare reker, snegler og den fisken oppi) også gradvis skifte litt vann hver dag og da bare håpe på det beste.

igjen, tusen takk 😊
Plussmedlem
Bare hyggelig. Og lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap