Plassering av utvendig filter i naborommet (vaskerom)?

Jeg har et Juwel Rio 240 liters akvarium med diverse selskapsfisk. Jeg begynner å bli lei av vannskifte med bøtte og hevert. Jeg synes det tar mye tid og det blir alltid litt vannsøl på gulvet. Akvariet står i stua, men det ligger nesten vegg i vegg med vaskerommet. I den sammenheng tenkte jeg på å plassere det utvendige filteret på vaskerommet hvor jeg har direkte tilgang til vannkran og sluk i gulvet. Følgelig kan vannskiftet skje via filteret på vaskerommet. Avstand inn til vaskerommet er ca. 2 m og opptil toppen av akvariet er det 130 cm. Jeg bør ha gjennomføringene i veggen lavt ned mot gulvet slikt at det ikke blir stygt den dagen akvariet skal bort. Jeg ser at fluval 4x, 6x har rør på opptil 4 meter, vil 4x være kraftig nok? Bør jeg bytte ut rørene til noe mer kraftig siden det skal igjennom veggen?

Mvh Ron
 
Plussmedlem
Framfor den løsningen der så ser jeg for meg at det blir mye mindre styr med slange inn og slange ut ved vannbyttter, særlig siden vaskerommet ligger så nærme. Alt du trenger da er en bit hageslange til å tappe ut med, fra karet til sluk eller vask og enten en annen eller samme til å koble til kranen på vaskerommet for å fylle på.
Jo, forsåvidt enig. Men tenkte fort blir vannsøl i stuen med en slik løsning... Ellers så kunne det vært fint å slippe lyd fra filteret i stua også Er det ikke slik at en kan tappe og fylle via filteret?
Plussmedlem
Jeg har brukt den løsningen jeg skriver om i mange år og kommer ikke til å gjøre noe annet. Har 9 kar og totalt 2000+ liter på stua.
Vannsøl kan det sef bli, hvis du roter det til. Hvis ikke så blir det minimalt med vannsøl.

Kan helt sikkert tappe og fylle via filteret, men jeg har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. Altfor tungvint løsning etter min mening.
Men på fluval fx4,5,6 så er det eget opplegg for fylling og tapping, virker jo veldig kjekt. Se video: https://www.youtube.com/watch?v=k1VJvuvZ7s0
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas Johansen
Reklame for plussmedlemskap