Paludarium basert på ting man finner i norsk natur?

Jeg hadde et 100-liters akvarium for mange år siden, og fikk mye glede ut av det. I det siste har jeg fått lyst å prøve å lage et paludarium basert på ting man finner i norsk natur. Jeg har ingen erfaring med dette, men drev og tenkte litt...

Jeg regner med at de fleste planter i norsk natur er tilpasset vintrene våre. Går det an å etablere et "helårs"-paludarium med norske planter? Hva vil skje med dem i vintermånedene? Vil jeg måtte tilpasse forholdene i paludariumet til værforholdene ute? Eller vil plantene bare fortsette å vokse så lenge det er "sommerklima" i paludariumet?

Jeg prøvde å søke på google etter nøkkelord som "paludarium norsk natur", "paludarium med norske planter" osv., men finner absolutt ingenting. Er det noen som har noen tips til ressurser?
Plussmedlem
Hei, Fredrik.

Google "temperate forest paludarium" så dukker det opp noen sider og videoer som berører temaet. 

Jeg vil tro at du ikke kan forvente at plantene vokser i det uendelige. Planter fra våre breddegrader er genetisk tilpasset ustabilt vær, skiftende årstider og dagslengder, så den pausen på vinteren er nok nødvendig for god plantehelse. 
En del vil nok kunne vokse lenger enn vanlig, men med mindre du bruker eviggrønne trær og busker tror jeg ikke de vil vare så himla lenge. Samtidig vil det likevel se utrolig kult ut den stunda plantene varer da! 

En finurlig variant er å gjøre som SerpaDesign (Youtubelink - vivarium). Han bruker tropiske bregner for å etterlikne tempererte planter. I tillegg vil norske moser kunne trives fint i slike oppsett. Moser vokser hele året så lenge de er eksponert og mosen er fuktig. De er meget hardføre og tilpasningsdyktige og har ikke periodisert vekst på samme vis som karplanter. Og hva ser mer norskt ut enn mose?

Synes ideen er kjempekul, så selv om det er noen praktiske utfordringer du må løse så er i hvert fall jeg veldig interessert i å se hvordan det eventuelt blir. Last gjerne opp bilder om det blir noe av det, Fredrik!
 
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap