Bakteriekultur ved oppstart (i Bergen)

Hei!
Tilbakevendende akvarist her. Etter mange år uten har jeg endelig bestemt meg for å sette opp kar igjen. Jeg mener å huske at man må kjøre inn filter i noen uker, og at denne prosessen kan hjelpes ved å bruke bakteriekultur fra allerede etablert kar. Hvordan gjør man dette? Er det vanlig å spørre dyrebutikk? Er det eventuelt noen i Bergen som kunne avse noen bakterier til meg? 😊
Plussmedlem
Hei, og velkommen tilbake til hobbyen!

Metoden er på sitt enkleste å klemme en moden svamp godt og lenge oppi det nye akvariet.
Moden betyr ikke skitten, så det er ikke nødvendig at svampen ser ut som den har vært i jorda.
En annen variant er at man får en porsjon av filtermaterialet vedkommende bruker.

Man kan spørre i dyrebutikken, men jeg ville heller satset på noen vennligsinnede medakvarister. Man har da lettere kontroll med hvilke patogener filteret har vært i kontakt med, om noen.
Jeg er dessverre for langt unna til å hjelpe.
Takk for hyggelig svar!

Med moden svamp menes det da en svamp som har stått og gått lenge i et akvarium, eller bare en helt vanlig svamp?
Plussmedlem
Det er svamp som har vært brukt som akvariefilter lenge ja, slik at den er godt bebodd av filterbakterier. 
 
Har hatt en pause med akvarium i ca 12 år nå.Startet opp en 720 liter for ca 2 uker siden.Måtte gjøre ren akvarium og pumper da det var ren kloakk i pumpene.Fulgte med ca 20 fisk,og jeg har kjøpt samme antall.Måler vannverdier og de er helt perfekt,måtte skifte en tredjedel av vannet for noen dager siden da jeg matet for mye og fikk Nitrit i vannet.Nå går det perfekt,mater lite,det er viktig for filtrene får bygd opp bakteriefloraen.Satser på Malawi som jeg hadde tidligere.Har to AM topper 3338 som fulgte med karet men, går over til en Fluval FX6 etter hvert.Det viktigaste som jeg har funnet ut er vannskift en gang i uka,ca en tredjedel for og fjerne nitrit.vanlig springvann har fin PH.Ikke styr for mye med vannet,det går bra bare du er forsiktig med foringen,gjerne uten for en dag i blandt.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap