Midtun's fotoblogg

Hei og hå folkens!

Jeg er relativt ny i hele akvarium hobbyen, men jeg har flere års erfaring bak kameraet. Det hele begynte i sammenheng med en annen hobby, reptiler og amfibier, hvor interessen for fotografering hadde sitt utspring. I flere år var det reptiler som stod i fokus, men så åpnet jeg øynene for andre dyregrupper også. Fisk først i kombinasjon med dykking.
I fjor vår (2022) ble jeg ansatt hos Midtun Zoo i Bergen, med hovedansvar for reptilene, men sakte men sikkert har jeg sevet over i akvarie avdelingen også. Som i alle aspekter av livet drar jeg kameraet med meg, og etter litt om og men fant jeg en teknikk som fungerte fantastisk for avfotografering av fisk i fangenskap.

I denne tråden kommer jeg nok til å poste litt mix av bilder fra fangenskap, men også fra naturen av fisk fra både fersk og saltvann. Alle bildene vil bli navngitt med art så langt mulig og om de er fotografert i naturen vil lokalitet også medfølge.

Om det er spørsmål rundt fremgangsmåten til bildetakningen eller spesifikke "specs" med tanke på ISO, f-stop osv er det bare å spørre i vei 


Bildet som følger med her er et nærbilde av en Kampfisk (Betta splendens) "Black Orchid".
Plussmedlem
Fantastisk!
Velkommen til hobbyen og til AF!

Nydelig betta.
Siden jeg begynte med B. splendens kan jeg vel fortsette med B. splendens.
B. splendens Black Orchid i sin fulle prakt. Syns den minner om en dyphavsfisk i dette bildet.
[External Image]
De klassiske røde og blå kampiskene har jo også noe for seg, så måtte knipse et bilde av de også.
[External Image][External Image]
Fortsetter med litt malle foto, Svart Lancer (Bagrichthys macracanthus)
[External Image][External Image]
Tenker jeg fortsetter med en serie jeg syns var ganske kul av en helt nydelig Guppy (Poecilia reticulata).
Har ikke vært så opptatt av Guppier egentlig, helt til jeg begynte med foto av fisk. De produserer så mye "bevegelse" i et bilde.[External Image][External Image][External Image]
Ny malle, Rhinodoras sp. "Tocantins Xingu" eller Marmorert Tornmalle som vi kan kalle den.[External Image][External Image]
Plussmedlem
Den der er det ikke ofte jeg ser. Har de dem inne på Midtun?
Flotte bilder!
Yes!
Midtun Zoo på Nesttun, ikke på den uti Åsane.

Slenger samtidig opp noen flere bilder av Guppier (Poecilia reticulata).[External Image][External Image][External Image]
Oljemalle (Centromochlus perugiae) 
[External Image][External Image]
Fantastisk! Flotte bilder. Hva slags kamerainnstillinger bruker du når du fotograferer fisk?

m
Takk takk!
Bruker litt forskjellige instillinger i forhold til hvilken fisk jeg skal fotografere. Spesielt mtp hvor mye gjennskinn det er i skjellene og hvor stor fisken er.
Men på bildet under av en Betta rubra er tatt med utstyr og instilliger slik:
Canon 7D mark II, Canon 60mm macro, to eksterne blits, 1/250 sec f/6.3 iso800

[External Image]
Thanks! Og takk for nok et flott bilde. Nå ønsker jeg meg plutselig Betta..
En relativt sjelden malle; Pimelodella sp. "Colombia". 
Litt usikker på om den faller innenfor en art eller ikke, men den var et herk å få til å sitte stille....
[External Image][External Image][External Image]
Noen Nannostomus:
Stor Smykketetra (N. trifasciatus)
[External Image]
Liten Smykketetra (N. marginatus)
[External Image]
Smykketetra (N. rubrocaudatus)
[External Image]
Plussmedlem
Fantastiske bilder! Du er virkelig en virtuos med linsa. 

(De burde være en del av artsprofilene her. )

Hadde N. mortenthaleri for en del år tilbake. Nydelige fisk, alle i den genusen. Vet du at en ny art ble oppdaget i -21? Har ikke fått navn ennå, så den går bare under Nannostomus sp. "Super Red Cenepa". DET er et blikkfang det. 
Takk takk!!

Hehe.... Denne du tenker på? :P
[External Image]
Plussmedlem
Mo....fo.....

Akkurat ja!
Hva går herligheten for nede i Bergen?
Hehe... De er ikke akkurat billige nei, men de er billigere enn det de var ihvertfall.
295 ligger de på i butikken, men man kan sikker forhandle seg frem til en bedre pris ved kjøp av flere enn bare 2
De neste dagene kommer Apistogramma bilder på rekke og rad!
I dag er det Kakadueciklide  (A. cacatuoides) i både en litt vanligere variant med knallflotte farger på rygg og halefinne, men også VF som er noe mer dvask i fargen.[External Image][External Image]
Fortsetter med en meget fargerik Apistogramma, Rød Dvergciklide (A. hongsloi).
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap