Kampfisken min er syk, hva skal jeg gjøre?

Jeg har en kampfisk hann som jeg har hatt siden Juli 2022. Han bor i et 21 liters akvarium med en liten flokk med venusfisker. Han var den første fisken jeg hadde i det akvariumet, men ettervært synes jeg han ble litt ensom så jeg kjøpte noen venusfisker. Han spiser litt mindre enn vanlig, men jeg prøver alt jeg kan for å få han til å spise. Jeg gir han Betta flakes og innimellom noen blodormer. Han er alltid vært glad i å gjemme seg i dekorasjonene, men nå i det siste gjemmer han seg hele tiden i et lite skip. Finnene hans har begynt å gå i "oppløsning" og blir som noen lange strimler. Jeg har hørt at dette kan være finneråte, men jeg finner ingen god beskrivelse av symptomene hans. Er det noe jeg burde gjøre, eller gi han (mat, medisiner, planter, andre typer dekorasjoner)?

Jeg kan legge ut bilder hvis nødvendig for å kunne gi meg et godt svar.🙂
Så etter å ha «research» litt og sett på noen videoer og sånt, fant jeg ut at han mest sannsynlig har finneråte. Har noen noe gode tips for å få han til å bli bedre? Det ser ut som at det er et ganske ille tilfelle så jeg trenger hjelp! 
Plussmedlem
Hei, Nathalie!

Når sykdomsstadiet er kommet til "ille" så er det bare en ting å gjøre - medisinere.

Esha 2000 er veldig bra mot finneråte, koster ikke veldig mye og er ganske lett å få kjøpt både i butikk og på nett.

Imens så bytter du vann ofte, 30% et par ganger om dagen. Pass på at vannet har samme temperatur som det i akvariet, slik at fisken ikke stresses mer enn nødvendig.

Etter hvert vil jeg anbefale deg å skifte til et større akvarium. 21 liter er i minste laget for en kampfisk.
Det er prisverdig av deg å skulle gi kampfisken selskap, men de trenger de ikke.
De lever helt fint alene. Men det er ikke feil å ha andre fisk sammen med den. Men de skulle som sagt hatt et litt større hjem.
Tusen takk for svar! Jeg ble så usikker på om han hadde finneråte, så jeg dro og snakket med en som kan mye om fisk. Hun sa at han ikke hadde finneråte, men var heller gammel. Jeg skal prøve å bruke saltbehandling og kanskje oppgradere snart. Jeg prøvde dette for første gang når jeg fikk han, så jeg ville ikke bruke masse penger hvis det viste seg at det ikke var noe for meg, men det var det😁 Tusen takk for svar igjen🥰
 
Jeg satt også en liten svamp bit foran der hvor vannet kommer ut av pumpa så det ikke skal være så mye strøm i vannet for å redusere stress😊 Det har vært litt mye fram og tilbake med hva jeg har tenkt dt har vært etter alt det keg har lest. 
Plussmedlem
Det er bare hyggelig, Nathalie. 😊 

Ja, det kan hende det er alder ja. Det er ikke så ofte man leser om det da de gjerne dør før dette blir et synlig problem, men det stemmer at de kan miste finnene pga alder. 
De vil også da gjerne miste en del av fargene, miste appetitten, noen får en hvit flekk på hodet som kommer og går og den vil sove mye mer enn før. Aktivitetsnivået vil generelt dabbe mye av. Synet vil også svekkes med tiden og fisken vil kunne bomme på maten når den forsøker å spise. 

Forskjellen mellom fremskreden alder og sykdom er at symptomene på høy alder bruker mye lengre tid på vises, over uker og måneder. Ved sykdom er det snakk om dager. 

Hvis det er slik at fisken ikke er syk, så ser ikke jeg det helt store poenget med å bruke salt som behandlingsform. Det finnes argumenter for å bruke salt i akvariet, og jeg er ikke blind for at det kan være positivt for en aldrende kampfisk da salt bidrar med osmotisk regulering av kroppssvæsker, litt ekstra beskyttelse mot infeksjoner o.l. 
Selv bruker jeg heller botaniske materialer som blader, orekongler og kanelbark. De utfyller mange av de samme rollene som salt i flere tilfeller har.
Men det er ditt kjæledyr og saltbruk er et individuelt valg, så om du mener det er det beste for den så har ikke jeg noen innvendinger mot det. 😊

Andre tips jeg kan gi er å øke temperaturen i akvariet med en grad eller deromkring. Dette vil kunne øke fiskens forbrenning og gi den litt ekstra krefter på slutten. Om fisken også ikke vil spise maten som serveres, prøv gjerne med noe nytt slik at den stimuleres til ta til seg føde. 

Lykke til videre.

 
Han er nok bare gammel. Han sover mer, men innimellom har han litt ekstra energi, for å si det sånn😅 Tusen takk for svar og tips!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap