Gutt- eller jentesommerfugl?

Noen som kan hjelpe meg? Denne sommerfuglcikliden ble kjøpt som en hun. Men siste dagene har hun begynt å jage hannen rundt i akvariet. Han er blek og bare gjemmer seg. Kan det hende jeg har to hanner?

[External Image]
Plussmedlem
Hei, Lene!

Dette er en frøken. Den aller letteste måten å se det på (etter mitt skjønn) er å se på det svarte området fiskene har på siden, lateralflekken. Hos hunnene er denne krydret med flere små, blå flekker, mens hannene bare har et sort felt uten blått i.
Denne forskjellen er tydelig mye tidligere enn andre kjønnsforskjeller.

Når de blir voksne vil flere andre forskjeller gjøre seg gjeldende. Hannene er litt lengre og flatere samt at de fremste finnestrålene på ryggfinnen og ventralfinnene vil strekke seg og bli en del lengre enn hos hunnene.
Ei parringsklar hue vil også bli rødrosa på magen.

At hunner jager hanner er ikke uvanlig. Dette er damer som har bein i nesa.
Hun vil dessuten ikke uten videre akseptere en hvilken som helst hann som potensiell partner. Som oftest vil instinktene til sist ta over, men det kan bli litt knuffing frem til da.
Tusen takk for fyldig og godt svar. Da får jeg vel bare vente og håpe på at hun roer seg litt etterhvert og at hannen får komme litt mer på banen etter en stund. Han har heldigvis endel gjemmesteder slik at de slipper se hverandre hele tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap