Hjelp - kjøpt 120 liter akvarium og kjøpt inn fisker etter kun 3 dager...

Hei,

Jeg har tabbet meg ut og ikke gjort hjemmeleksa mi.. 
Valgte spontant å kjøpe et akvarium (Juwel 120 liter) og fikk noen piller fra dyrebutikken som de mente jeg kunne bruke og kjøpe inn fisker etter 3 dager. Jeg var selvfølgelig dum nok til å gjøre det (hadde jeg lest på nettet før innkjøp hadde jeg jo skjønt at man skal kjøre inn akvairumet og alt som har med nitritt, nitrat og ammonium å gjøre). Utfordringen nå er at jeg har 7 cherry barbs og 3 palettciklider der inne.
Jeg ser vannet er litt grått og at fiskene går til toppsjiktet og puster over vannet. 
Jeg er veldig redd for at de skal dø og har nå lest masse om innkjøring og at man ikke bør sette inn fisker før 4-6 uker... 
Hva kan jeg gjøre for at de ikke dør nå? 
Er det vannbytte hver dag og hvor lenge?
Jeg har kjøpt inn sånne strips for å måle nitritt, nitrat osv og..
Håper noen kan veilede meg..
Det har forresten gått 5 dager for fiskene. Temperaturen på akvariumet er 25 grader. 
Plussmedlem
Hei Umar!
Ikkje det luraste, men du er ikkje den einaste som har gjort den tabben. Det vil sannsynlegvis gå bra, ikkje minst fordi du har fått slike oppstartspiller.
Det er normalt at vatnet blir grått eit par dagar etter oppstart, og det kan bli grått igjen. Du bør følge litt med på vatnverdiane, og ikkje fore noko særleg no i starten.
Har du plantar i akvariet? Det hjelper også på miljøet. Plantar produserer oksygen og tar til seg avfallsstoff.

Bruk strips dagleg, og om nitrittnivået stig faretrugande, så bytt ein del vatn.
Dette kan gå heilt fint, og det kan gå åt skogen, men det er relativt lite du kan gjera no. :-P

Lukke til!
Når fiskene går til overflaten for å prøve å få mer oksygenrikt vann gjennom gjellene, tyder dette allerede på nitrittforgiftning. Nitritt hemmer jo oksygentransporten i blodet, og dette er fiskenes instinktive svar på oksygenmangel.
Du har heldigvis ikke veldig mange fisker, men jeg ville startet å bytte vann med en gang. Tro for all del ikke at noen "mirakelpiller" fra dyrebutikken skal ordne dette; slike mirakler finnes ikke, og oppstarthjelp i form av piller og andre tilsettinger inneholder ikke de rette bakteriene, uansett. Men LITT kan de kanskje hjelpe i oppstarten.
- Bytt vann, gjerne 40-50 liter hver dag i et par dager, deretter 2. hver dag.
- Som Holger sier: gi fiskene ingen eller veldig lite mat (de klarer seg fint en uke helt uten!)
- Jeg antar du har et filter med pumpe som lager bevegelser i vannoverflaten. Sørg for at det blir GOD bevegelse i overflaten, da blir vannet tilført oksygen.
- Skaff eller øk mengden levende, hurtigvoksende planter snarest, og gjør det du kan for at de skal etablere seg og vokse. Flyteplanter, som f.eks, Salvinia, Ceratophyllum, Ceratopteris og andre er veldig effektive livreddere nå.
- Går fiskene igjen til overflaten: bytt mer vann. Du kan ikke bytte for mye. (Det nye vannet er selvsagt temperert og ellers likt det gamle).

Lykke til!
Ich
Tusen hjertelig takk for svar. Jeg klarte å løse det ved å søke på nett og det kjapt. Endelig har det roet seg ned og ingen dødsfall.

Vi har også en 60 liter tank og der har vi en kampfisk alene. Den har noen små hvite prikker sidene bak øyet. Er dette tegn på ich?
Tusen takk. Gjorde som du ba meg  
Og helt rett med planter. Kjøpte 3 anubisplanter og en som jeg ikke husker navnet på som vokste høyt. Merker stor forskjell i 125 literen min. Det virker som de trives.
Tusen takk til dere begge. Tipsene er gull verdt.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2013
Reklame for plussmedlemskap