Hei, Tommy!
Det er stort sett bare en løsning så lenge man ikke har et akvarium med planter - skift vann. Og for nitritt gjelder den regelen åkkesom.
Overflatebevegelsen kan ha en innvirkning da nitrifikasjonen skjer ved hjelp av oksygen, samt at mindre vann gjennom filteret gi bakteriene mindre å jobbe med. Hjelper dog ikke på høye nitratnivåer uansett da nitrogensyklusen sjelden er fullstendig i et akvarium, men hjelper på nitritten.
Så lenge du måler nitritt så ville jeg redusert matinga, i hvert fall for en periode. Når dere ser at nitritten er borte kan dere øke denne litt etter litt. Ut over det må matinga vurderes ut i fra fiskenes behov.
Noen løsninger og workarounds for å holde nitraten og arbeidsmengden nede:
Automatisert vannskifte.
Malawiciklider er kjente for å ikke være planters beste venn, men flyteplanter (eller i hvert fall flytende planter) sies å kunne fungere sammen med dem.
Hornblad er en veldig god nitratstøvsuger som kan letne vannbæringa noe. Enklere å fjerne noen 100 gram hornblad enn flere hundre liter vann som oftest.
Villet algevekst er en annen vei man kan vurdere om man synes det kan bli litt arbeidsintensivt å skifte vann. Man får ofte svarte skjeggalger i malawioppsett og jeg er en av disse raringene som faktisk synes den algen kan være dekorativ. Fordelen med dem er jo at de gjør den jobben som planter gjør i andre typer oppsett.
Hydroponikk - eller en variant av dette. Heng en kasse eller annet egnet beholder på akvariet og la terrestriske planter gjøre grovarbeidet. Fiskene får ikke spist opp/rota opp plantene og landplanter er langt mer effektive enn vannplanter i næringsopptaket.
Vel, jeg vet ikke om noe av dette er aktuelt for dere, men det er nå noen tips i hvert fall om man synes å bytte vann ofte er litt kjipt. Lykke til i hvert fall.