Kjøpt 350 liter - forslag til sammensetning av fisk

Hei

Har jo blitt helt gærn og dilla etter akvarium. Har en 125 liter og har nå gått til innkjøp av en 350 liter Juwel akvarium. 
125 literen er stappa med 7 tittybarber, 7 zebrafisker, 5 hunnkampfisker og 6 pansermaller. Ganske stappa! Forsøker nå å ta det litt roligere og ikke bare kjøpe inn en haug med fisker og sette de sammen.

For meg er det ønskelig å ha følgende fisker i 350 literen:
Praktbarber - 6 stk
Tigerbarber - 10 stk
Enten Bolivian eller German Blue Ram - 4 stk
Panda Garra - 5 stk

Også har jeg veldig lyst på en vakker "Center Piece" som tar scenen.
Har dere noen tips til hva jeg kan putte inn? Eventuelt om jeg bør fjerne Tigerbarber? 

Startet som akvarist for 3 måneder siden. Ganske ny, lært ekstremt mye ved å lese på innlegg på dette forumet og i tillegg brukt akvaportalen og Youtube for å lære meg mye.

Alle tips verdsettes og gjerne kom med andre forslag hvis dere har noe annet Har for eksempel vært veldig interessert i Scalarer men da må jeg si hade bra til Barbene..
Er også glad i planter som tar mye plass og vil ha flere huler som fiskene kan gjemme seg i ved behov
Plussmedlem
Hei, Umar.

Jeg får ikke helt sommerfuglciklidene til å stemme med barbene. Å huse ciklider med særlig tigerbarber er ikke å anbefale.
Det kan godt hende det kan funke til tider, men generelt er det altså ikke anbefalt.

Min erfaring med tigerbarber er at de eneste fiskene de fungerer sammen med er fisk som er av likt lynne (altså veldig energiske) og/eller en god del større enn dem selv. Videre vil tigerbarbene utkonkurrere alt annet i akvariet mtp mat.
Du etterspør en centrepiece, i mitt hode blir tigerbarbene veldig fort centrepiece i de aller fleste akvarium enten man vil eller ikke.

Praktbarbene passer heller ikke sammen med ciklidene, men mer pga temperaturbehov enn at de er veldig aggressive. Barbene vil ha vesentlig kjøligere vann enn sommerfuglciklidene.

Om du vil ha barbene, så vil du kanskje kunne oppnå et bedre miljø i karet med eksempelvis sverdragere. De er store, meget flotte å se på og de har mye energi på lik linje med barbene.

Jeg er veldig svak for scalarer, så min ytterst personlige mening ville vært å sette opp et kar med masse planter og noen riktig flotte scalarer som hovedattraksjon.

Men det er ditt akvarium, Umar, så om du vil ha barber så kjører du på med barber! Barber er dritkule! Og du kan gønne på med en haug med forskjellige barber i det karet. Cherrybarber, torpedobarber, gullbarber, odessabarber. Det finnes tonnevis av dem, og de passer stort sett veldig godt sammen. 
Bare husk da på at de er langt i fra bestekompiser med sør-amerikanske ciklider som "rams'ene".
Tusen takk for en detaljert tilbakemelding..

Dette er vanskeligere enn jeg skulle trodd. Tenker da at Tigerbarbene utgår for min del! 🤣 Synd de er så fine. 

Da står det mellom to valg:
Alternativ 1:
Barbene som du anbefaler som cherry, Gold og torpedo (kult at det finnes så mange forskjellige). Hvilken fisk ville du anbefalt for å motarbeide alger her?

Alternativ 2:
Scalarer og sommerfuglciklider sammen med en type stimfisk. Vet ikke om noen av de større tetraene kan passe inn her... Og kanskje noe som kan hjelpe meg med alger.

Takker for at du lar dette valget stå på meg. Syns tipsene dine er gode! Kommer til å ha en haug med planter tho. 
Jeg foreslår en eller annen type Ancistrus som algespiser, her er det plass til tre- fire stykker. Disse må ha tilgang til hver sin hule, og et par røtter å gnage på, dette trenger for fordøyelsen. Jeg har litt dårlig erfaring med å kjøpe de minste de har på Zoobutiken. Sats heller på fem-seks cm.store, de overlever. Eller et annet alternativ, en gruppe Siamesiske Algespisere, i et så stort kar kan du ha fem-seks stykker.                                 Jeg foreslår også at du befolker bunnen med en type pansermaller. Disse bør være i grupper,minst seks, gjerne flere. Du kan  velge for eksempel  Flekket pansermalle som er veldig hardfør og lever lenge, og dessuten tilhører de rimeligste artene på markedet. Du kan gjerne ha flere typer pansermaller i samme kar, men de kan leke sammen. Har du Ancistrus i karet, vil de spise alle egg. Anbefaler Scalarer sammen med pansermaller, da disse også kommer fra Søramerika. Både Ancistruser og Pansermaller trenger tabletter å spise på. To ulike typer, spør når du kjøper hva de er vant til. Advarer også mot Tigerbarber, da de har en tendens til å nappe finner. Husk å la akvariet gå med planter og vann, røtter, huler osv tre-fire uker før du har i fisker. Pumpa skal også gå så klart. For noen få flak hver dag, eller annenhver. Altså minimalt. Dette blir innkjøring uten fisk. I og med at du har et akvarie fra før, kan du flytte over et par fisker herfra, for å få det til å gå litt fortere.
Plussmedlem
Jeg er enig i at de er fine, og i riktig oppsett er tigerbarber fantastisk artige og herlige fisk. Men de kan være litt tricky å finne kompiser til, som sagt. Løsningen er, Umar, å kjøpe flere akvarier! Så kan du ha alle fiskene du har lyst på! 😉😅

Alt 1:
Mine personlige favoritter hva gjelder algespisere er otocinclus, reker og snegler (og kanskje Sewellia Lineolata om man regner dem som algespisere). Men som Inger Helen foreslår er jo ancistrus og SAE klassikere i algespiserverdenen. Jeg ville kanskje gått for ancistrus da jeg har mer sansen for disse enn SAE. NB! Reker og snegler er ikke å anbefale i et slikt oppsett da de fort blir til kostbar middag for barbene. 
Her er det igjen opp til deg hvilke(n) du ønsker. Vær likevel forberedt på at den største jobben med å holde alger på et akseptabelt nivå er det vi mennesker som må ta. 

Alt 2:
Scalare og sommerfugler fungerer bra i de fleste tilfeller. Bare skygg unna de aller minste tetraartene så skal det også gå brillefint. Scalarene gjør fort middag av små tetraer. 

Skjørtetetra, rødmunntetra, fantomtetra, rosentetra, kardinaltetra, serpatetra, flammetetra osv. er alle (hvis utvokst) såpass store at scalarene ikke kan ta dem. Du kan faktisk ha hatt kongotetra med dem, men jeg skal ikke hardnakket påstå at det går knirkefritt. 
Good news vedrørende barber her - cherrybarber går godt med scalarer! Klassikeren zebrafisk er også en art som går finfint sammen med dem. Og alle disse vil selvsagt gå bra med sommerfuglene.

Et godt triks for å få scalare til å ikke spise mindre fisk er å sette dem sammen mens scalaren er så ung og liten at den ikke kan spise de andre fiskene. Scalarene oppfatter dermed ikke de andre som mat og vil som oftest la dem være også etter at scalaren er utvokst. Jeg har faktisk lyktes med å gjøre det samme med scalarer og reker, men det var mer flaks enn bevisst handling.

Her vil jeg si at de mindre typene algespisere er bedre, og da sitter man stort sett igjen med otocinclus. Store ancistruser kan være bøllete og med de beinpiggene de har bak gjellelokkene kan de faktisk skade sommerfuglciklidene om det skulle bli litt bråk. Til vanlig er det ikke problem, men om sommerfuglene har egg/yngel så vil ancistrusen fort prøve å spise dem, og da kan det oppstå trefninger. 
 
Tusen hjertelig takk for gode innspill Inger Helen og Viktor 🙂 Da har jeg nok å planlegge til. Haha! Kommer til å ende med et eget akvarierom med 4-5 akvarium 🤣
Plussmedlem
Kommer til å ende med et eget akvarierom med 4-5 akvarium 🤣


Ja, er det ikke flott!? 😂👍👍
Haha!
Joda!

Det jeg kommer til å gjøre er da å kjøre:
1 akvarium med Lake Tanganyika (Prinsesse av Burundi ser jo fantastisk ut)
2 akvarium med forskjellige typer Barber og 1 type ciklide som kan klare seg med dem
3 akvarium med Scalarer og noen tetraer

Må jo nesten være fornøyd da

 
Lykke til
Tetra og scalare er fint. Ville ikke kombinert sebrafisk og scalare
Takk alle sammen! Er kjempe fornøyd. Endte med scalarer som "centerpiece". Har gått veldig bra frem til de ble store og litt aggressive mot hverandre. Men én stor flyteplante har hjulpet for å gi de som er lavest på rangstigen gjemmesteder. Fungerer utmerket.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap