Sajica/sebra

Hei. Tilbake i tid. Hadde over flere år Sajica-ciklider. Artige, meget vakre og tildels "krevende" fisker etter min erfaring. Krevende først og fremst siden de var lite tolerante for sin egen art siden avlparet tålte resten av gruppen svært dårlig og de (paret) ga avkom i fleng. Som de også tålte dårlig over tid. Hadde ellers ingen problemer vedrørende andre fisk i karet, Corydoras & Tetraer.

Det kom meg i hende for litt siden ett par hybrider, Sebra/Sajica (Amatitlania nigrofasciata & Amatitlania sajica) som jeg puttet i karet som kun har ligget normalt i over ett år. 

"Normalt"betyr 500 liter vann, regulære vannbytter og lite innblanding fra meg.

Disse hybrider er øverst i næringskjeden i karet gitt at de andre beboere er Tetraer, Ancistrus og en gruppe på 5 av Gul Zebra ciklide. (Cryptoheros nanoluteus) som jo tar mindre plass, men som får barn.

Spørsmål. Siden disse er hybrider av nevnte vil da Mendels arvelighetslov slå inn, og/eller er de sterile? Leser at de: Sebra/Sajica i alle fall lett får avkom.

Hvis kun ett anlegg for farge skiller dem bør alternativt 25% av avkommet bli henholdsvis Sajica eller Sebra. Hvilket gen som er dominerende her vet jeg ikke, men disse som overlever vil uansett avle rent, gitt at de får samme gen for farge fra både mor og far.

Så. Noen som har fått levedyktig avkom etter denne matchen? På forhånd takk.

Karet det er snakk om er godt/mildt beplantet, 500 liter, og gjennom år vedlikeholdt, for å tilpasse de som bor der de beste forutsetninger. Har yngl, og voksne fisk, som bevis på dette men er på ukjent kjent område når det gjelder nevnte mix/blanding. Sajica/sebra.
Sajica og sebra krysses lett. Avkommet blir faktisk veldig fine og sunne. Men sterile. Umulig å avle videre på disse hybridene.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap