Slamsuging

Heisann helt fersk her med fare for at det faktisk er en søkefunksjon her for å se om andre lurer på det samme, så er jeg ikke den beste til å leite;-D så mulig litt gjentagelse her..:-p Men, jeg lurer ihvertfall på dette med slamsuging - finnes det noe best i test greie på dette? Eller hvilken som er best når man har helt finkornet sand, for å unngå at all sanden blir med ned i bøtten... Føler det er veldig vanskelig å få med all drit, men all sand følger derimot veldig lett med... enten jeg prøver åholde den over sanden eller helt nedi sanden... Holdes den over, så er det ikke nok "trøkk" til å få noe, mens tar jeg nærmere, så blir det bare sand... (har forøvrig akvariet høyere enn bøtten, så fallet blir rett). Har foreløbig bare 4 corydoras og 3 eplesnegler, men blir mye avfall.. Bruker anbefalt mengde mat og type mat. Men føler bare det jeg ønsker å få opp bare blir virvlet opp uten å komme med opp i bøtten... Så hva skal jeg gjøre? Noen slamsugere som er bedre? Lurer også på dette med planter, hvorfor blir de stygge og svarte? Har ikke så mangen planter, men ene måtte kastes for den var helt svart...
og dette med disse orginalpumpene som følger med i pakkedealene.. Hiiimmel så den bråker den som er her - akvastabil sin.. Er den delen som den ventilen som blåser ut sitter fast i, som vibrerer borti veggen til pumpehuset..med mangel på bedre forklaring:-p noen måte som er ok å feste denne bedre på - forstått det som at det ikke er veldig ok å stappe ting nedi for å få den til å stå i ro..(?) Litt desperat her på en dag der ting er stengt i måren også..for det bråker virkelig... Men så..er den orginale god nok? Eller er det verdt å kjøpe utvendig? Og en siste ting... de corydorasene, har skjønt at de vanligvis er oppe å trekker luft, men når de gjør det ofte, så er det tegn på at noe er galt.. men hvor ofte er for ofte? Kan man si noe i et tidsperspektiv?  Beklaaaager virkelig langt og rotete innlegg her.. ikke den beste på å fatte meg i korthet har forresten et 144l akvarium Ha en finfin kveld til deg/dere som har giddet å lese hele dette innlegget 
Bilder
Måtte legge inn bilde i egen tråd
Det handler nok mest om teknikk. For å slamsuge sand:

1. Hold slamklokken i den ene hånden og slangen i den andre hånden. Hold slangen i en bøy sånn at du enkelt kan sette en knekk på slangen for å stoppe vannet.
2. Sug slam+sand opp i slamklokken, og stopp vannet. Sanden synker da ned igjen, mens slammet blir hengende i klokken.
3. Når sanden har falt ned, trekk klokken litt opp fra bunnen, start vannet igjen, og tøm klokken for slam.
4. Repeter.
Jeg har fin sand (Biltema) i mine kar og der det er plass gjør jeg grovjobben med hov. Sanda går gjennom nettet og slammet blir i hoven. Som regel blir dette bra nok. Får rotet rundt i de øverste mm av bunnlaget også samtidig. Yngel beiter gjerne der det er litt slam da det også ofte er litt matrester der.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Beurling Løland
Reklame for plussmedlemskap