Slim på røttene

Har et nyoppstarta akvarium på ca 1000 l. I denne har det blitt lagt aquasoil i bunn, samt lavastein og grus. Bruker redmoorerøtter. Alt dette har blitt skylt, skrubbet og rengjort før det har blitt lagt i karet. Allikevel, etter noen dager har det kommet masse slim på røttene og kun under  vannlinjen. Vannet har blitt grumsete og grått/misfarget, og jeg trodde først det kom av lavastein. Jeg tror ikke det er svevealger, fordi det ser ut som det kommer fra røttene. Slimet ligger kun rundt røttene. Vi dekorerte med planter, men disse har jeg tatt ut og lagt i et annet akvarium, og der trives de veldig godt uten noe slim. Vannkvaliteten er perfekt allikevel, men vi forsøkte med et par maller, men disse tok dessverre kvelden. Vet ikke hvorfor, men vil tro dette slimet er problemet. Har 2 store eheim-pumper til karet og har byttet og renset filterne flere ganger uten at det blir noe bedre i vannet. Hva gjør jeg?
Hei.
Grumsete og grått/misfarget vann er vanlig i nyoppstartede akvarium.
At maller dør kan tyde på at filterene ikke er innkjørt enda. Hva slags innkjøring og hvor lenge har filterene gått?
Slimet på røtter er også normalt og ikke skadelig for fisk.

Vi trenger faktiske verdier på ammoniakk, nitritt og nitrat som minimum. PH og KH er også en fordel
"har byttet og renset filterne flere ganger uten at det blir noe bedre i vannet."

Det kan fort være mye av årsaken, om dette ikke gjøres riktig. 
I nyoppsatte kar trenger filteret minst 4 uker for at bakteriekulturen skal bli såpass robust at den klarer å "fordøye" avfallsstoffer og holde balanse i vannet. 
Før det er ikke oppblomstring av bakterier/infusorier i vannet (grått vann) uvanlig. Å vaske filteret grundig i denne fasen vil vaske vekk og drepe mesteparten av de gode filterbakteriene, og dermed bare forverre situasjonen. 
La filteret gå, rengjør kun filtermedie i ei bøtte med vann fra akvariet når det er så tett at der nesten ikke er sirkulasjon lengre. 

Siden du nevner at du har hatt plantene over i et annet kar antar jeg at du har flere. Om du har et innkjørt og velfungerende kar kan du ta litt filterbakterier fra filteret i dette for å kick starte det nye. 

Bakteriebelegg på røttene er helt normalt og helt ufarlig. 
Vil du ha det vekk kan du slamsuge di, hjelp til med en oppvaskkost e.l
(ny og aldri vært brukt i oppvask, selvsagt)
Plantene bør få være oppi akvariet under innkjøringen, de har positiv innvirkning på det lille økosystemet du holder på å bygge opp. 

Håper det kan være til hjelp, lykke til i fortsettelsen!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeanette Abelle
Reklame for plussmedlemskap