Nytt, brukt akvarium. planter?

Heisann 
Har nettopp kjøpt meg et brukt akvarium, hvor det fulgte med 4 fisker. 1 neon tetra, 2 kileflekkrasbora og 1 relativt stor prikket knurremalle. Akvariumet er på ca 70 liter. Fikk med ca halvparten av vannet fra forrige eier, samt grus, innkjørt pumpe og varmekolbe. 
De hadde kun plastikkplanter og noen steiner, men jeg har tenkt til å ha ekte planter. Pr nå så er vannet veldig møkkete, tror ikke forrige eier gjorde rent så ofte. Etter jeg fylte opp med mer vann har mye av grumset i grusen blitt virvlet opp. 

Jeg har hatt i aquasafe som ble anbefalt både på nett og i dyrebutikk, og jeg skal teste vannet imorgen for å se etter kvaliteten. 
Det jeg lurer på nå er. For å få innkjøringsprosessen til å bli mest mulig smertefritt, hvilken planter er å anbefale for både rens av vann og samtidig bra for fiskene? 
Plussmedlem
Hei, Jannis!
Og velkommen til AF.

Det korte svaret er - alle levende planter. Men generelt så er flyteplanter og stengelplanter de beste, siden de vokser raskest. Klassiske og godt utprøvde arter er:
StengelHygrophila polysperma, Rotala rotundifolia (og alle dens varianter), Limnophila sessiliflora, Ludwigia repens, Ceratophyllum demersum osv. Disse er som oftest lett tilgjengelige i butikkene, samt at man finner fort avleggere på Finn o.l. til en veldig rimelig penge. De vokser generelt godt under de fleste forhold og er dekorative. 
FlyteplanterCeratopteris-familien (C. thalicotoides mest vanlig. Kalles ofte gulrotgress), Salvinia natans, Pistia stratiotes, Limnobium laevigatum o.l. Flyteplanter har fordelen at de blokkerer mye lys og begrenser dermed også algevekst. 

Jeg vil tro at du har en mye lettere innkjøring enn de fleste siden filteret allerede har vært i bruk, men jeg vil likevel anbefale å skifte vann ofte de nærmeste dagene da gammel møkk har blitt virvlet opp og kan forstyrre den kjemiske og biologiske balansen i karet. 

Når karet har stabilisert seg kan du jo kanskje gi tetraene noen kompiser? 

Vedr. Aquasafe så bruker ikke jeg det. Hvis man vet at man har gammelt røropplegg med kobberrør, eller får vann fra en kilde med en del metaller i seg så er det et fint produkt. Men der vannkvaliteten er god, behøves slikt sjelden. 

Lykke til. 

Takk for svar, har fått fikset litt planter idag, og venter på en sending fra privatperson. Fant fort ut at det var dyrt å kjøpe i butikk 🤭 
på sikt har jeg også tenkt til å bytte ut grusen med sand, men tenkte det var lurt å få det opp å gå skikkelig først. 

Jeg vet det er et ganske lite akvarium, og tetraen skal definitivt få fler kompiser etterhvert. Hvor mange er det anbefalt at jeg har der? Som sagt bare ca 70 liter stort. 😊
Plussmedlem
Ja, det er langt billigere å kjøpe fra private ja. Det skaper dessuten et aktivt og engasjert miljø rundt hobbyen så jeg støtter valget ditt, uavhengig av de økonomiske motivene.

Vedr. bytte av bunnsubstrat så vil jeg bare skyte inn at du må ha i minnet at du ved å ta ut grusen også tar ut en god del filterbakterier. Disse blir ikke erstattet siden den potensielle overflaten på kompakt sand er mindre enn grusen. Knurremalla kan dog bli ganske så hæppi da. De liker å grave i substratet, og det er lettere i sand.

Til kileflekk'er og neontetra så er 70L stort nok til å du kan ha en 8-10 av hver uten at det vil kreve noe særlig mer innsats fra din side. 
Lykke til som akvarist. Anbefaler deg å prøve noen levendefødende fisker, De er lette å få yngel av, og de vil vokse opp om du har godt med planter. Endlers guppy for eksempel. Start gjerne med to hanner og fire-fem hunner. Det er viktig at du har mye flere hunner enn hanner, da hannene er veldig på for å få paret seg. Disse kan du gjerne ha sammen med tetraene og rasboraene.
Lykke til videre som ny akvarist.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap