Klar for fisk?

Ny på forum, lest over alt som kan leses omtrent ekstremt lærenyttig, tusen takk for alt dere kan  

Jeg har nå holdt på å kjørt inn en 57 liter tank i litt over en uke med diverse planter, seachem stability, seachem prime, samt fiskefor. Bunn er tropica active soil

Akvarium er Juwel Primo 60

Har utført daglige 20% vannbytter

Tok første vannprøve i dag, måler følgende med JBL dråpekitet:

pH - 6,5 (tipper det er pga aktiv soilen, denne vil øke med tiden om jeg har forstått det riktig)
KH - 5
NO2 - 0,05 mg/l ppm
NO3 - 5 mg/l ppm
NH4 - < 0,05 mg/l ppm

Spørsmålet nå er, er tanken klar for noe fisk?

Plussmedlem
Hei, Injective!

Beklager at det har tatt litt tid før du fikk svar, men velkommen til AF!

Generell anbefaling vil være å vente enda noen uker. 
Tropica-soilen slipper ammoniakk ennå og kommer til å gjøre det en stund til. Den har du ok kontroll på akkurat nå ser jeg, men det er nok mye fordi du skifter vann pluss at plantene tar unna en del. 

Når det er sagt så er du bevæpnet med de rette verktøyene for å håndtere innsetting av fisk allerede. Så om du fortsetter å måle hyppig, bytte enda litt mer vann hver gang du skifter og fortsetter å tilsette Seachem Stability så skal det i teorien gå an å sette inn fisk. 

NB! Undertegnede har aldri brukt Seachem Stability så jeg kan ikke gå god for funksjonen basert på egen erfaring. Har kun sett det brukt på Youtube. Det er flere der som synes det er toppers. 

Tusen takk for svar, da fortsetter jeg som før til høstferien, så har jeg god tid til å vurdere fisk😀
Plussmedlem
Som musikk i mine ører.
Eksempel til etterfølgelse - utnytt ventetiden(e) man får i akvariehobbyen til å fordype seg, lete, lære, velge.

Gleder meg til å høre mer om opplevelsene dine.
Jeg er generelt skeptisk til all verdens «mirakelstoffer», men Seachem Stability bruker jeg.
Å det funker!

Har holdt på med akvarier i maaange år, og har nok hoppet på mange slike «quick fix» greier i tidligere tider.
Men Seachem Safe og Seachem Stability har kommet for å bli hos meg.

Da jeg har mange akvarier har jeg alltid tilgang på godt innkjørt filtermedie ved oppstart av nye kar. Og når jeg bruker Stability i tillegg er karet klar for innflytting omtrent umiddelbart.
Dette kan dog kreve litt erfaring å rutine før man gir seg i kast med.
Men når du overvåker vannverdiene slik du gjør ser du fort at de holder seg meget stabile og gode med denne teknikken.

I ditt tilfelle er det kun soilen du bruker som gjør at jeg, som Viktor, anbefaler å kjøre inn er par uker til å bruke Stability som beskrevet på flasken.
Takk for svar, det blir å fortsette med stability og prime 😀

Jeg mistenker nå at syklusen er ferdig, jeg fikk et enormt hopp i NO2 for en uke siden, og i dag målte jeg <0,05mg/l.

Skal jeg fortsette vannbytter daglig, eller skal jeg bare måle meg fremover om det trengst? Det blir ikke å kjøpe fisk før om en ukes tid ca
Da ville jeg fortsatt med Stability + litt fôr oppi så filteret har litt å jobbe med frem til da. Å så tatt en prøve og eventuelt et vannbytte før fiskene skal oppi.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap