Møbelbord til 222l

Først: God jul til alle dere deer ute.
Noen som har tips til meg? Har et Ocean 222l. kar. Det er svenskprodusert og kommer fra Imazoo i Sverige. Mål: 110x45x60cm.
Jeg prøver å finne et møbelbord til dette. Utfordringen er dybde på 45cm. Har søkt litt på nettet, men finner bare dybde på 40cm når lengden helst ikke skal være mer enn 110cm. Kan ikke kjøpe direkte fra Imazoo da de bare selger gjennom forhandlere. Jeg har kontaktet lokal forhandler, men en leveringstid i februar er vel drøyt. Greier ikke vente, da min nye 900l. snart er i hus.........utålmodig (alle dere skjønner nok..)
Karet står i dag på en reol som er 2 m. lang og når jeg flytter det har jeg ikke så stor plass.
Kjempeglad for tips.........


På et byggvaresenter ala Byggmakker, Montér, OBS-bygg o.l. har de sikkert såkalte hobbyplank/-plater. Disse er fine å bygge bord til akvarier med.

Til ditt kar ville jeg valgt 1 stk. 60x210x1,8cm plate + 1 stk. 40x210x1,8cm plate + 1 stk. 40x100x1,8cm plate (dette er mål på de plater jeg har sett i "mine" butikker).

Av disse platene ville jeg av den bredeste (60cm) sage ut en bit på 110x45cm. Dette blir plata under selve karet ditt.

Av den lengste 40cm-plata ville jeg laget 3 "bein". Her kan du velge høyden selv eks. 60cm høyde. Bredden fra det det ene ytterste beinet til det andre ytterste ville jeg valgt til 100cm. Mellom beina kan du jo senere lage hyller.

Den resterende biten av 60cm-plata bruker du som bakplate som forsterkning til beina i bakkant (skrues og limes fast både til plata øverst og til hvert bein). Denne plata vil gjøre hele konstruksjonen svært stødig sideveis.

Den siste 40cm-plata benytter du som underlag for de tre beina. Altså en plate nederst mot gulvet.

Et slikt skap/hylle er mer enn kraftig nok til dette karet og svært enkelt å lage. NB! Benytt skruer og trelim når du setter det sammen. Etterbehandling med lakk eller en fin lakkbeis kan anbefales. Her er mange pene farger å velge mellom.

I artikkelsamlingen her på AF finnes et par fine beskrivelser av bygging av slike underskap.
Et nydelig bord! Og så fant jeg ut hvor mye jeg savner det å ha katt.
OT men: Jeg har også lyst å ha to katter; er det best å få tak i to søstre da?
har2 katter + 10 tommeltotter
Fantastisk fint bord. Den som kunne lage noe sånt. Skal stå på stua, så dama godkjenner nok ikke noe JEG har spikret sammen. Tror nok hansyn til pris kommer i minst 4 rekke.
Så jeg må nok kjøpe ferdig. Finner bare ikke noe som har dybde 45 og som ikke er flere meter langt. Noen som vet?
Hvis du lager bordet på samme måte som Juwel, så blir det veldig enkelt. Ved å lage det på denne måten er du garantert et godt resultat, det er veldig enkelt å få til.

Donald:
Det går fint å ha to brødre ivertfall. Min bror har to hannkatter fra samme kull og det går veldig bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap