Slørhale til besvær

Vi arvet ett akvarium, og jeg fikk tidligere hjelp av dere til å finne litt ut av hva jeg hadde her. Takk for det! Vi har nå forstått det sånn at gullfisken/slørhalen har INGENTING i ett 70 liters akvarium å gjøre.
Men hva gjør vi med den da? Vi vet ikke hvor gammel den er, ei heller kjønn. Vi kan ikke selv ha en utedam, eller ett 500 liters akvarium. Det teite er jo at vi også har blitt glad i rampekoppen i akvariet, så vi vil jo helst at den skal få ett godt liv ett sted. Men hvordan finner man nye hjem til fisker? Og særlig en fisk vi har null informasjon om. 
Plussmedlem
Hei, Marianne. 

Alder på fisk er så godt som umulig å si med mindre man kjenner fødselsdato. Man kan gjøre en noe ukvalifisert gjetning basert på størrelse, men det er så mange faktorer som spiller inn at det går ikke å lande på en konkret alder. 
Kjønnet på gullfisk kommer ikke noenlunde frem før de når kjønnsmoden alder, noe som skjer som oftest når de er rundt året gamle. Da går det an å se det på noen små, subtile endringer hos fiskene. Hannene får blant annet hvite flekker på gjellelokkene og brystfinnene, mens hunnene får forstørret gattåpning samt en rundere kroppsform. Det finnes i tillegg flere andre markører, men det er bortimot håpløst å se det for oss som ikke er velbevandret i gullfisk-land. 

Du kan høre med eventuelle dyrebutikker i nærheten av deg om de kan ta imot den. Det hender de er villige så lenge man ikke forventer kompensasjon og fisken er frisk.
Dog er det kanskje lettere å gi den vekk på Finn.no, via Facebook-grupper eller andre sosiale medier. Rubrikk her på AF kan også bidra. Har du en lokal akvarieklubb innenfor rekkevidde så ta kontakt med de - akvarieklubbfolk er noe av det fremste menneskeheten har å by på og er nesten utelukkende imøtekommende og behjelpelige. Om ingen i klubben kan ta den selv, så har de ofte kontaktnettverk og bekjentskaper som kanskje kan. 

Man blir glad i dem. Gullfisk er fantastiske skapninger. Synd det ikke er flere som deg, Marianne, som tar innover seg at hensynet til fisken må være i førersetet. 
Det tomme akvariet kan du jo selvsagt putte annen fisk i. En kampfisk passer feiende flott i 70 liter. Eller et apistogramma-par? Linken er til den arten som er vanligst i handelen, men disse kommer i flere fargevarianter. Eller kanskje palettciklider? Ser flotte ut, er hardføre, har masse personlighet og er meget godt egnet for folk uten mye erfaring. 

Håper det ordner seg
Tusen takk for hyggelig svar. Da skal jeg prøve å se om jeg kan finne en akvarieklubb i nærheten. Syns finn.no kan være litt skummelt, da plutselig gullfisken havner i en liten bolle hos noen som har ENDA mindre kunnskap enn meg. 😅
Og akvariet er langt i fra tomt. Vi arvet ett svært variert og tilfeldig akvarium. Vi tror nå det er dette vi har:

1 slørhale/gullfisk
1 guppy
1 gurami
4 praktbarber
1 ansistrus (malle)
1 ryggsvømmermalle ?

Vi har skjønt at gullfisken og den store mallen må stemmes ut. 😅 Men mallen har typisk nok blitt yndlingsfisken til 8-åringen, så vi avtalte at vi starter med å kvitte oss med gullfisken. Også får vi ta malle-problemet etter det.
Deretter er planen å bygge videre på det vi allerede har. Den stakkars guppyen, som vel er en stimfisk burde vel få noen venner for eksempel..... 
Plussmedlem
Klassiker at ungene digger det man ikke kan ha. 😂

Satser uansett på at det ordner seg for både dere og fiskene. 
Ha ei fin helg!
Tilfeldig bekjentskap
© Jenny Antonsen
Reklame for plussmedlemskap