Min kamp - mot penselalgene

Nok en tråd om disse algene, som må være en av de seigeste problemene akvarister møter. I hvertfall er det min erfaring etter en mannsalder ut og inn av denne hobbyen. Her er det penger å tjene for de som kommer med mirakelkuren!

Fikk problemet sist sommer da jeg dro i gang en 240 liter. Flyttet bakterier og planter fra et annet kar, men fikk ganske mye alger av flere slag ganske raskt fordi noe kom ut av balanse. Tror dette kan være på grunn av nye Lumax LED armaturer (2 stk) som gir utrolig mye lys. Samtidig hadde nok de godt voksne plantene (bl.a 4 E. bleheri) litt overgangsproblemer, og veksten stagnerte. Jeg målte både ammonium, nitriit og nitrat jevnlig, og det var aldri høye verdier. Målte også fosfat, da jeg leste at dette var en viktig årsak til penselager. Ikke målbare mengder, selv med den høyeste oppløsningen fra JBL. Men penselagene vokste. De grønne algene ble jeg etterhvert kvitt ved å justere ned maks lysmengde (Lumax controller) og 10 timers daglengde, samt at jeg byttet ut de fleste gamle plantene med flere unge nye. Men ikke penselalgene. De vokste videre, også på de nye plantene.

Kjøpte noen amanoreker, de skulle visstnok beite på penselalger. Dream on. Tipper du må ha 230 liter amanoreker i en 240 liter for at det skal monne.Mollyer skulle visstnok også spise penselalger. Slike hadde jeg allerede, både sphenops og seilfinnet. Disse gnager litt på penselalgene, spesielt de som vokser i kanten på bladene, men igjen blir dette fislete dersom du skal bekjempe penselalgene. Var innom en butikk sist uke, der de hadde et kar stappfullt av Molly, og penselalgene bugnet likevel overalt! 

Nei, har mer trua på kraftig kjemi! Prøvde først Algin Regular fra Happy Life. Har lest i andre tråder her at den skal funke. Virkestoffet er salisylsyre. Rekene likte ikke denne, de svirret frenetisk rundt da den ble tilsatt, men roet seg, og ingen døde. Holdt på med dette noen uker. Mulig algene vokste noe mindre, men de gikk ikke tilbake. OK, sterkere kjemi. Hydrogenperoksid! Er vel dette som brukes for å avluse oppdrettsfisk. Men 3% fås kjøpt på apoteket som gurglevann, så det er ikke sterkere enn som så. Brukte en kanlyse på 10ml og i forbindelse med vannskifte gjorde jeg slik:
1) Slo av filter og tappet ut den vanlige mengden vann
2) Tok ren 3% H2O2 direkte fra flaska og sprøytet direkte på de stedene der algene vokste
3) Lot det stå en time, og fylte deretter på med vann igjen.
Dette ble gjentatt to ganger i uka over 2 uker, altså 4 behandlinger. Tok ut filtermediet i denne tiden, da jeg har lest at H2O2 og kan kverke bakterikulturen. Hverken fisk eller reker lot til å bry seg døyten om H2O2. 

Denne behandlingen med hydrogenperoksid hjalp faktisk! Første antydning til at det er mulig å stoppe penselalgene. De begynte å dø, fikk en blekere farge, og jeg la merke til at Mollyene nå beitet mye ivrigere på de, tror de merket at disse var svekket.

Nå kjører jeg en "etterkur" med Seachem Flourish Excel, som er en glutaraldehyd. Jeg vet ikke om det er nødvendig, men tenkte at jeg får prøve den også når krigen først er pågående. Den skal i teorien også gi bedre plantevekst, og her ligger vel løsningen på sikt. Dersom plantene vokser vil de forbruke den næringen som algene ellers benytter, dette var nok mitt problem fra starten av.

Jeg vet ikke om krigen er vunnet, men penselalgene er nå klart i tilbakegang. Noen bladskader ble det etter H2O2 slaget, men plantene vokser ellers fint. Men, jeg mistenker at problemet kan blusse opp igjen. Penselalger er helt utrolig seige saker. Dersom mennesker skal flytte til Mars, så er mitt tips å basere kosten på pensellager, de gror sikkert der også!
Interessant dette .
Har et1100l discuskar. Var penselalger overaltt, flott syntes jeg . Nå klarer jeg ikke å få alger i det hele tatt ? Min seneste teori går på Lumax ? Har 4stk  29 watt på, akvariet er bare 60x60x300. 
Vet ikke hva det ellers kan være ? 
OK, jeg har 2 slike fra Lumax, og fikk altså alger så det holder.

Hva med nattlys? Med Lumanx-kontroller kan man ha "månelys" om natten, men vil det kunne gi mer vekst hos alger? Det er jo minimalt med fotosyntese fra slike svak belysning, men de som anbefaler mørkelegging  for å drepe alger sier jo det må pakkes tett inn så det blir absolutt null lys.
Er forøvrig enig i at penselalger på røtter og steiner kan være fint. Men på plantene vil jeg ikke ha de.
Plussmedlem
Ja, det er interessant dette ja. 

Vedr. penselalger så sier forskningen at de vokser best og trives best i lang lystid med lav intensitet. "Månelyset" vil absolutt falle under en slik kategori. Så du blir neppe kvitt dem med det. Under forsøkene jeg leste om så var optimal penselalgevekst under en lystid på 16 timer på, 8 timer av med lav intensitet. Det var riktignok ikke under akvarieforhold, men 

Tror ikke Lumax'en i seg selv er årsaken til at de kom.
Endringen av oppsettet skapte ustabiliteten du nevner. Da gikk du sikkert først gjennom diatomfasen, så over til diverse grønnalger og når disse hadde roet seg kom penselalgene.
Og du nevner jo selv at du justerte ned initensiteten for å bekjempe de andre algevariantene. Riktignok gikk du ned på lystid også, men ikke verre enn at penselagene syntes det var helt ok, tydeligvis. 
Peroksidbruken er jo egentlig relativt skånsomt å om du er komfortabel med den metoden, så er jo det bare flott. Det er få vesener som er spesielt gira på å spise penselalger likevel, så det blir mest opp til oss mennesker å holde dem unna. 

Har sjøl hatt en liten runde med algekamp nå nylig. Skal poste en liten notis om det på tråden min sjøl om det, så jeg ikke okkuperer Lars sin. 
Kan rapportere at penselagnene nå er så godt som forsvunnet. Har brukt litt Seachem Flourish Excel nå, men trapper det ned. Plantene vokser mer enn noen gang, om det er på grunn av sistnevnte eller at en konkurrent er borte, er selvsagt umulig å si. Har gått tilbake til ukentlig vannbytte, og er nå spent på om dette holder seg. Kan virke som om H2O2 kuren gjorde at miljøet passerte et slags vippepunkt, og at plantene kom på offensiven i forhold til algene.
Kan rapportere at nå, omtrent 6 måneder etter "slaget", så blomstret penselalgene på nytt! De ble altså aldri borte, bare svekket. Jeg må si at alt har virket i sin skjønneste orden lenge nå, så ble veldig overrasket da det på ganske få dager plutselig ble masse av de på bakveggen. Den består av en BTN stein-dekorasjon, så slik sett ikke noe problem med penselalger som vokser der. Men, de har også begynt å gro på eldre blader, så jeg kjørte like godt en ny kur med H2O2. Det ser ut til å funke igjen.

Lurer på hva som trigget denne blomstringen? Det ble noen veldig varme dager her, vann-temperaturen steg muligens litt, kan det være en årsak? Plantene vokser ellers bra, og har gjort hele tiden.
Jeg har hatt mine runder med penselalger. Husker ikke nå hva min erfaring var, haha, men mon tro det var sterk strøm som gjorde det? Altså at mine grodde der strømmen sto på full skuv konstant. For jeg mener å huske at jeg svingte mellom penselalger og bga alger ("alger"), hvor bga blomstret når jeg hadde for liten styrke på pumpene, mens penslene blomstret om det ble for sterkt. Det er slik jeg husker det. Håper disse "cluene" er til hjelp - haha.

Kanelstenger (og manuell fjerning) av bga-algen (cyanobakterie) virker veldig bra for meg, så om det plutselig svinger der for deg, så har du noe å forsøke.

Har du mulighet til å sette en gullranke i akvariet? Jeg har en gigantisk gullranke som sitter med føttene i akvariet, og har ikke problemer med penselalger lengre. Dvs jeg ser en og annen liten dott av og til, så den eksisterer i karet - men den greier nok ikke kjempe mot gullranken.
Det stemmer at de blomstrer der det strømmer verst. Det er nok ganske typisk for disse. Har et annet kar som også fikk litt penselalger nå i sommer, har aldri hatt det før. Er det kjent om dette er et typsik "sommer-problem"? Det var også i fjor sommer jeg fikk problemer først. Har ellers lite problemer med andre typer alger, det meste virker å være ganske i likevekt.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap