Flytte slørhale til kaldere vann

Hei. Slørhalen min skal flytte hjemmefra! 😅 Arvet ett akvarium, med blandt annet en slørhale, og har jobbet for å finne ett bedre hjem til den, enn sammen med tropisk akvariefisk (som den også spiser!). Nå har vi funnet ett sted.
Akvariet vi har er oppvarmet til 22 grader. Nye dammen han skal bo i er ikke oppvarmet, men står innendørs og vannet holder vel 15-18 grader. Hvordan kan jeg gjøre denne forflytningen uten at han får kuldesjokk? 
Fikk akkurat beskjed om at vannet kun er 5 grader! 
Plussmedlem
Hei, Marianne.

Man gjør akkurat som med annen temperaturakklimatisering - venner fisken sakte på den nye tempen ved å senke temperaturen ned mot 5. Det er ikke krise om det ikke er 100% likt. Poenget her er å få fiskens kroppslige prosesser over i vintermodus.
Bruk god tid på denne prosessen, om du har anledning gjerne over et par dager. Ikke mat fisken mens dette foregår da ikke ferdigfordøyd mat kan i sjeldne tilfeller føre til forstoppelse.
Takk for svar. Jeg har i utgangspunktet 1 uke, for han flytter neste mandag. 😅 Men han bor jo nå i ett akvarium med annen fisk. Må jeg da få tak i ett annet akvarium med pumpe og alt, som han kan bo i gjennom denne avklimatiseringen? Eller klarer han seg noen dager uten pumpe eventuelt? Bare stille vann liksom. 
​​​
Plussmedlem
Antar det ikke er snakk om en fullvoksen slørhale, så du kan bruke hva som helst som akklimatiserings-kar. 
En plastkasse, en balje, stor bøtte. Så lenge det holder nok vann til at fisken kan røre seg så er det godt nok. 

Trenger ikke pumpe. Det er på sett og vis tryggere med en, men så lenge du bytter vann hver dag frem til flyttedato så burde det gå godt. Det vil ikke bli særlig avfall av uspist mat og avføring når den likevel ikke bør spise. Nedbrytning av slik skjer dessuten saktere i kaldt vann enn i tropiske temperaturer. I tillegg er ammoniakk og nitritt mindre giftig på lavere temperaturer; eksempelvis dobles toleransen på et fall fra 30 til 20 grader ut i fra det jeg har lest. Dermed er det logisk at denne effekten blir ytterligere forsterket på enda lavere temperaturer. 
Jeg tror dermed at slørhalen nok ikke vil lide noen nød uten pumpe. 

Fyll stamp/bøltte/kasse med akvarievann fra det gamle akvariet. Sett den et kjølig sted i huset, garasjen eller annet egnet sted som er kaldt, men ikke fryser. La temperaturen naturlig falle i noen timer. 
Mål temp på vannet, bytt så en god prosentandel med friskt vann med lik temperatur. Dette gjør du en til to dager før avreise. 

Ønsker dere begge lykke til!
Hjelp! 😅😮
Slørhalen ble flyttet over i ett kar tidligere i dag, for å starte tilvenning til kaldere vann. Vannet er kun bittelitt kaldere nå, da vi tenkte å skifte gradvis i helgen til kaldere og kaldere. Men allerede nå, etter noen få timer, så ligger han nærmest livløs på bunn. Han svømmer hvis jeg tar på han, men så blir han helt stille igjen. Er dette normalt, eller betyr det at han ikke tåler forflytningen? 
Tilfeldig bekjentskap
© TorillNB
Reklame for plussmedlemskap