Skumrede: what to do? kan/bør det fjernes?

Dverggurami har bygd skumrede. Kan det fjernes? Hvordan påvirkes vannkvalitet etc av sånne skumreder? 
Tror ikke hoa har lagt egg (ennå) Ho ser tjukk ut, usikke på om det er vanlig? Hannen ser og tjukk/kraftig ut. De kom i karet på fredag, jeg var ikke helt obs på at de skulle sette igang med dette så kjapt…  
Uerfaren med Gurami, så trenger å lære. leste nå at når det blir skumrede og egg- at alle andre fisk må tas ut. Stemmer det? Har 34 fisk og har bare 1 kar igang… 
Har mye gjemmeplasser, hoa har «gått i dekning» bak en rot… 
Har ikke noe ønske om å avle på disse. 
Leste at om man ville ha yngel skulle man sette opp temp til 28grader og senke vannstand. Har 24 grader i karet. 
Et annet problem med evt rede/egg/yngel er ved vannbytte- det ligger jo i overflaten fast i mose ved utblås-røret.
Hvis ikke du vil ungle på de, trenger du ikke gjere noe  
Plussmedlem
 leste nå at når det blir skumrede og egg- at alle andre fisk må tas ut. Stemmer det? Har 34 fisk og har bare 1 kar igang… 

Gjelder bare om man ønsker å avle på guramiene. 
Dverggurami har bygd skumrede. Kan det fjernes? Hvordan påvirkes vannkvalitet etc av sånne skumreder? 

Påvirker ikke vannet i det hele tatt. Guramier (og andre som lager skumreder) har et enzym i munnen som øker vannets overflatespenning slik at luftboblene holder seg uten å sprekke. 



Hannene lager skumreder "hele tiden" hvis forholdene ligger til rette for det. Så lenge det er annen fisk i karet vil det ikke bli flere guramier likevel. De kommer til å spise egg og nyklekket yngel. 

Men hvis du er heldig så kanskje du får se parring! Det er etter menneskelig standard en ganske øm og tilsynelatende kjærlig hendelse, i hvert fall sett opp i mot hvordan andre fisker gjør slikt. 
De folder seg rundt hverandre, nesten som en klem. 
Kan jo være arti selvfølgelig. Det jeg ikke ønsker er at GuramiHannen skal bli aggressiv på de andre fiskene.
Det kom ikke fram der jeg har lest, om årsaken til å flytte ut alle de andre fiskene. Men det sto at de kunne bli aggressive og passe på. Jeg tenker at det er greit om han jager etpar sek på de andre, men ikke mye. Da blir han omplassert! Selv om han er fin!
Nå har jeg 2 fredelige små gule gurami, som ligner helt gule Honninggurami (men den ene er nesten 7 cm-inkl hale) Han i butikken sa de het Sunset Gurami. Men å Google sunset gurami og honning gurami- der kommer det jo opp bilder i alle farger og varianter... |Uansett, tror det er 2 hunner, og de er fredelige. Har 6 fredelige morsomme Cory, 1 liten ansistrus (hunne+ ikke noe utvekster ennå, men bare ca 7 cm) og en haug Kardinaltetra. Kardinalene, Dvergguramiene, ansistrusen og coryene vil alle ha malle-tablettene til cory'en, men det går fredelig forr seg når de dytter bort hverandre. De spiser ofte på samme tablett samtidig også. Ansistrusen er vel den som oftest føyser bort de andre. Leste at dverggurami kun spiser på overflata- det er iallefall feil her. Hoa legger seg sidelengs lengflat på sanda under rot/planter om det er havnet en godbit der. Har trodd ho var død noen ganger, så kommer ho ut med en matbit i munn

Der guramien har laget skumrede var det noe mose som henger. Så han har finni seg sin egen lille kro. Oppi den andre kroken camper de 2 gule guramiene, og hun- guramien har funnet seg et gjemmested som ikke hannen har oppdaget, bak en rot med noen planter: noe for enhver
Men da forstår jeg det sånn at hvis jeg av en eller annen grunn vil eller trenger å fjerne bobleredet, så kan jeg det, uten at hannguramien klikker, eller mistrives?
Ja, men det er ikke nødvendig å fjerne det. Med den tempen du har i karet, vil det ikke bli yngel selv om de evt måtte legge egg.
Plussmedlem
Men da forstår jeg det sånn at hvis jeg av en eller annen grunn vil eller trenger å fjerne bobleredet, så kan jeg det, uten at hannguramien klikker, eller mistrives?

Det vil ikke påvirke fiskens psykososiale velferd nei. Mest sannsynlig vil han bare lage et nytt like etterpå. 

Hva gjelder aggresjon så er guramier mer aggressive mot artsfrender enn de er mot andre fisk. Men det er fryktelig sjelden at denne er såpass at man må omplassere noen. 
Det er ikke skadelig i seg selv for en fisk å bli jaga litt hit og dit. I mange tilfeller er det på sett og vis en del av deres naturlige hverdag.
Så bra! Da får de holde på! Har mange «kriker og kroker», planter, stein og røtter, og ser guremiane er «under» inni, bak, og «overalt», og «Fru Dverg» finner lett steder å stikke seg unna når hun blir lei. De 4 guramiene, tross ulik type, ser ut til p ha funnet seg vel tilrette. Spørs om det var litt «utsjekking av forholda» i starten. Den lille gule som var på stupet til å bli avlivet, har kviknet til, og spiser som bare det. Kanskje det hjalp med mer Gurami-selskap (de ser ut til å ha litt «samhandling» alle 4, møtes med følehorna mot hverandre og svømmer litt sammen) men kjøpte også noe fôr med Hvitløk. Av alle ting 😂 Men den begynte å spise, og spiser nå alt. .

Har hørt gurami kan bære kranglete, men at dverg og honning kunne være bedre. Har tenkt det var 50/50- så gjorde en avtale om retur om det skulle skjære seg. Nå er iallefall alt fred og fordragelighet, og jeg kan nyte synet med en kaffekopp….og gruble på neste utfordring: Sand, snegler, varierende varme, lys og vannverdier 😂😂
Tilfeldig bekjentskap
© Rune Evjeberg
Reklame for plussmedlemskap