Kampfisk

Jeg har akkurat avansert fra 60 l til 180 l. 
Har pansermaller, ancistrus, fantomtetra og 3 store amanoreker. Skal kjøpe kuhliål også etterhvert, og kanskje et par perlegurami.
Leker nå med tanken på å ha en råflott kampfisk hann i det lille karet. Kan jeg da ha en hunn i det store uten problemer? Så kunne jeg kanskje fått dem til å yngle... 
Kan kampfisk hannen gå sammen med yngel eller må jeg da ha et 3dje kar? 
Dette er litt vanskelig
Min kampfisk hann bygde rede. Satte hunnen i en fødekasse i karet til ham så de skulle lukte hverandre. Etter ei stund var de begge sammen, og gjett om ho fikk bank. Ville ikke tatt sjansen på å sette dem sammen.
Plussmedlem
Hei, Awi.

Du kan gjøre som du skriver - ha hannen alene i 60 og ei hunn i det andre. 

Men, det er litt mer om og men å skulle yngle på dem. 
Ja, du vil trenge et ekstra yngelkar. 
Hannen vil passe på yngelen en to ukers tid, men etter det stopper hans faderlige gjøremål. Og han vil etterhvert kunne se yngelen som både konkurrenter og mat. Særlig uerfarne kampfisker vil slite med å skille barna fra lunsjen. 

Les deg litt opp på kampfiskavl, og ha en plan med hva du evt skal gjøre med all yngelen. Denne artikkelen er fin for dem som ønsker å begynne med slikt. Kampfiskoppdrett

Som en digresjon kan det nevnes at denne metoden også fungerer på mange guramier, da de er beslektet med kampfisk og har mye lik atferd. 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap