Er dette en god sammensetning av fisk i en 60 liter?

Har akkurat gått til innkjøp av mitt første akvarium, en Juwel 60 liter. Planen er å prøve meg på aquascaping, det vil derfor være mye levende planter, stein og tre i akvariet og derfor mye gjemmesteder. Av fisker har jeg lyst til å ha 10 kardinaltetra (evt neontetra), 1 ancistrus og 1 kampfisk. Er dette passe med fisk eller blir det for mange, mtp kampfisken? 
Ville droppet kampfisken...
Du må la akvariet stå i 4-6 uker uten fisk eller evt med bare en relativt  brukbart stor Ancistrus etter 14 dager som startfisk i denne såkalte innkjøringsperioden. Hvis du kjøper av de aller minste fordi du sparer noen kroner vil du angre på det den vil sannsynligvis dø. I denne perioden skal alt i akvariet være så ferdig som mulig. Er det en spesiell plante du ønsker deg og ikke får tak i vil jeg anbefale deg å sette av plass til du får tak i den. Anbefaler å skaffe testsett for de viktigste vannverdiene. ph. Gh. dh. nitritt/nitrat er de viktigste. Var det innvendig filter i et hjørne, eller filter i ene kortsiden? Kampfisk er finnenappere og vil trolig ta livet av Ancistrusen din. Ancistrus trenger røtter fra myrer eller Mangroveskog som de elsker å gnage på .Disse kokes i flere runder til brunfargen i vannet forsvinner. Du bør også ha et par huler til ham/henne. Tetraene må ha svært spesielle vannforhold for å legge egg. Ancistrus legger egg i huler som du kanskje vet. Da jeg avlet som verst foret jeg med salatblader som jeg krøllet litt sammen mellom hendene og plantet under en stein el.lignende og frosne erter som jeg tinet i et glass lunket vann. Disse har et slags skall ytterst som de ikke likte. Så jeg klemte ertene mellom tommel og pekefinger over i den andre hånden. Det finnes mange ulike tetraer, Rød neontetra er flotte som du sa gjerne 13-15 stk eller to typer fex 8 Svart neontetra 8-9 Kardinalneon som er et annet navn på Rød neontetra
Regner med at neste akvarium vil inneholde en kampfisk
Plussmedlem
Hei, Inger Johanne. 

Dette er absolutt passe mengde fisk. Burde være greit med plass til alle. 
Det er også en fin sammensetning da de ikke vil bry seg nevneverdig med hverandre samt at de alle trives under liknende forhold og vannkjemi. 

Legg gjerne ut et bilde når scapet ditt er ferdig.
Plussmedlem
Du må la akvariet stå i 4-6 uker uten fisk eller evt med bare en relativt  brukbart stor Ancistrus etter 14 dager som startfisk i denne såkalte innkjøringsperioden. Hvis du kjøper av de aller minste fordi du sparer noen kroner vil du angre på det den vil sannsynligvis dø......

Hei, Inger Helen!

Jeg setter enormt pris på engasjementet ditt og elsker at du er så ivrig etter å dele på kunnskapen din. Det er utrolig viktig for forumet.
Men det er - i et forumperspektiv - veldig fint om du forsøker å holde deg  mer konkret til det det spørres om. Her spørres det om fiskesammensetning, ikke oppstart og hold av ancistrus. 
Blir ryddigere lesing da.
Kampfisk er finnenappere og vil trolig ta livet av Ancistrusen din.

Og dette er ikke sant. Kampfisk napper ikke finner. De vil kunne ødelegge andre fisks finner, men kun hvis de opplever dem som en rival. 
De ser ikke på ancistrus eller kardinaltetra som rivaler og vil for det meste ikke bry seg med dem. 

Takk for informativt og lærerikt svar, Inger Helen!
Takk for svar, Viktor! Da går jeg til innkjøp av fiskene jeg hadde tenkt meg når akvariet er klart for det. Poster et bilde av scapet om jeg blir greit fornøyd, haha
Hvordan går det med akvariet? Står det til modning? Eller har du fått inn en fisk nå?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap