Bytte av pumpe løsning.

Hei, 

Har en Eheim Pro 2080 i et 720 kar fra Akvastabile som nå begynner å bli trøblete i forhold til at jeg ser ser ikke ut til og klare å få den tett lenger etter x antall forsøk med demontering/nye pakninger/smøring med vaselin av pakninger/ og andre triks som jeg har fått opp mellom årene så ser det ut som jeg må gi opp denne og gå til anskaffelse av ny pumpe. En ny tilsvarende pumpe koster i dag fort vekk over 6000.- NOK, å det hadde jeg ikke tenkt jeg skulle legge i nå. Men har kikke Fluval FX6 som er rimilgere pumpe og som antagelig passer bedre til mitt Petrochomis kar. Men utfordringen jeg har er at karet jeg har er gjennomboret med 2 inn og 1 ut, disse har sef stoppe kraner men de passer i dag til og koble Eheim sine 16/22 slange mens Fluval FX6 har 24 mm slange dia. Finnes det noen overganger som kan gjøre kan løse dette dette problemet? For da vil jeg spare fort vekk 3-4000.- NOK med og få til en slik konvertering. Legger v bilde av 2 a løpene som kommer ut under karet for illustrasjon. [External Image]   
Det kan da ikke være rigtig, du ikke kan få den tett ? 
Har bare Eheim jeg, 4 stk 2080 og resten nedover.
Har du skiftet gummipakningerne og smurt med eheim sin pakningskrem ?  ( alle pakningerne.)
Er da både billigere og så syntes jeg, Eheim sine pumper er betre enr Fluval sine Men noen år siden jeg prøvde Fluval, de kan jo ha blitt betre .
Heisan - jada alle pakninger skiftet og smurt men uten hell. Ny Eheim Pro 3 koster 5900.- på Webzoo mot Fluval sin FX6 til 3499.- Vet ikke hvordan FX6 er, hadde FX4 for mange år siden og hadde ikke noen utfordringer med den dengang... men med den prisforskjellen så må man tenke annerledes. 
Plussmedlem
Hei, Håvard.
Trenger du det da? Litt gjengeteip og slangeklemmer burde fikse det problemet?
Men innbiller da meg at innerdimensjonene er like på Fluval og Eheim-slanger? Begge på 16mm?
Eller - amerikanerne bruker "inches" så det er vel fem åttendedelers tomme den er oppgitt til. Noe som er omtrent samme som 16mm.

Mulig jeg tar feil altså!
Merkelig ? 
Hvor lekker den, kan du se det ? 
Det er riktig at det er 24mm invendig diameter på slangene til FX5/FX6. Har hatt FX5 i mange år den går aldri så tett at vannstrømmen reduseres merkbart. Skitt i skumfilterne rundt kurvene men det skjer ikke stort med vannstrømmen.
Det ideelle ville nok være å bytte hele underdelen av krana til noe som gir riktig diameter på slangestussen. Finner du et produsentnavn på krana er det utrolig hva google kan finne på nett av deler. Filtermedie kan du muligens overføre til ny pumpe. Jeg har kjørt med bioballer i mine.
Fikk hjelp fra Webzoo - det finnes vist slangestusser som kan byttes ut med de jeg har som da vil passe til Fluval FX sin slange dia. 

https://www.webzoo.net/akvastabil-slangestuss-med-klemme-for-slange-25-34mm_256418p.html

Fant syndern, satt i gang pumpen uten topp dekslet på pumpehodet å ser at drypper fra slangeadapteret. Så kommer til og forsøke å bestille et nytt slikt et å satse på at det er det saliggjørende her,. 
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap