Ivanacara adoketa - gh

Seriouslyfish skriver at adoketa vil ha 0-1 dersom de er viltfanget. Mine er det. Mens på akvaforum står det 5-10°dH. Igjen, som jeg skrev et annet sted, stor forskjell på 0 og 5°dH. Hos meg har de gått i 6°dH i 1mnd. Fiskene ser ut til å trives, men om de vil ta skade på sikt av såpass hardt vann er det jeg lurer på. Hva mener ekspertene her? Har jeg for høy GH? 
Plussmedlem
Hei, TK.

Vil tro det her er snakk om at SF oppgir viltformens GH-behov, mens AF lister maks toleranse for avlede eksemplarer.
De går jo omtrent i syre i vill tilstand disse fiskene.

Personlig ville jeg nok senket GH for bedre å emulere fiskenes naturlige miljøer, spesielt siden de er viltfanget.
ja, det er dette jeg tenkte også. Ville bare ha andre meninger. Det som også er snodig, er at disse går i kranvannverdier hos PetXL KrS, det betyr en surhetsgrad på 7.7 - Og det virker som om de har det bra. Det må da være minst 1 (eller 2-3) grader høyere enn vannet de kom ifra....
Hos meg er pH 6.4
Plussmedlem
Ja, det er nok mange grader over det fiskene naturlig kommer fra. Og nesten 8 i pH er milevis unna de 4-5 de i vill tilstand går i.
De vil nok ikke ha det fullt så bra når det har gått en tid.

GH'en er ikke sikkert den påvirker de i like stor grad, men jeg ser for meg at det over tid vil kunne belaste indre organer, især nyrene.

Dette er likevel artsavhengig, så det kan godt hende Ivanacara tåler dette kjempegreit for alt jeg vet. Har ikke utstrakt kjennskap til arten.
Men min personlige erfaring med viltfanget fisk er at det ofte spiller en viktig rolle i et lengre helseperspektiv.
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap