Nytt akvarium på ca. 200 liter - mange spørsmål

Jeg har pr. i dag et akvarium på 60 liter. Der har jeg en fredelig kampfisk og 10 Neontetra.
Ønsker å kjøpe et større akvarium, for å kunne ha flere/ev. en litt større fisk.
Sønnen min er allergisk mot pelsdyr, og han ønsker å ha en "stor" fisk i akvariumet.
Den store drømmen er Discus, men jeg har forstått at det er vanskelig; og krever et betydelig større akvarium enn 200 liter.
Finnes det f.eks en fisk som kan gå i 200 liters akvarium som kan bli så lang som 20 cm? Jeg ser at de fleste trenger større plass (har sjekket opp litt ulike mellomstore fisker). Jeg skjønner at Neontetraen kanskje må omplasseres, men jeg ønsker egentlig å beholde kampfisken.  Så eventuell fisk må tåle ca. samme vannverdi og temperatur.

Jeg har forstått at de fleste anbefaler et utvendig filter i større kar, men jeg ønsker helst å slippe. Det er derfor jeg ikke ønsker å ha større en 200 liter. Jeg er ikke spesielt handy, og jeg ser mørkt på å bygge om akvariumet, og eventuelt pakningsskifter og div. på det utvendig filteret. Hvis jeg f.eks kjøper et Juwel Rio 180 liter. Er det bedre å oppgradere bioflowfilteret M (3,5 L filtervolum) med bioflow 8.0 med (filtervolum 11L)?

På forhånd takk for svar ☺️
 
Hei

Skal prøve å gi mine tips, så får du veie det opp mot annen research. Pumpe og akvariestørrelse først. Juwel (velrenomert produsent) kunne vel neppe ha kommet unna med å produsere "pakkeløsninger" i årevis om de absolutt ikke holdt mål. Juwel Rio 240 liter eller Vision 260 liter med Bioflow L filtersystem og Eccoflow 1000 pumpe, skulle vel dekke ditt behov. Fiks ferdig og det trengs ikke å være handy. Bittelitt større akvarium enn du skisserer, men verdt det og ikke særlig mer plasskrevende! (jeg har en 180 liter og angrer på at jeg ikke gikk opp en størrelse) Jeg ser altså heller ingen grunn til å oppgradere filteret. 

Fiskeforslag. Ikke Discus! Med mindre du vil ligge våken om natta og lure på om de to fiskene du ga 2000 kr for er i live  

Electric Blue Acara? Med de nevnte størrelser går det fint og det er en stor, flott ganske fredelig fisk. Store Blå Gurami? Der kan du måtte sende noen på "sinnemestringskurs".. Skalarer? Tar seg flott ut og spiser neontetra  Barn kan også ha stor glede av stimfisk som Tigerbarber. 20 slike i en tank og de spiser som piraya når de fores! Aktive og tøffe!

Konkrete forslag på ting jeg ikke har noe med: Behold 60-literen (kjekk å ha som sykehustank/omplassering/karantene)  Gi kampfisken en egen tank på 10 liter sammen med et par kuhli ål! Hold robust fisk sammen med 1-2 av de større i den nye 200 + tanken.

Lykke til!
Plussmedlem
Hei, K!

I stor grad enig med RDVH sine vurderinger her, men jeg ville gitt kampfisken den 60 literen. Peis den full av grønne vekster og se kampfisk i nærmere naturlig utfoldelse!
For midlertidige behov som karantene og omplassering holder det med en plastbalje på x-titalls liter. 

 
Tusen takk for fornuftige svar. Setter stor pris på det!☺️
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap