Problemer med alger jeg ikke finner ut av

Hei. I 2016 flyttet vi til hus uten kommunalt vann, siden det har jeg hatt akvarie noen år på pause pga oppussing, men har etterhvert startet opp igjen med kjøp av ferdig innkjørt pumpe og fisk fra en annen akvarist. Dette er i og for seg greit, men jeg sliter voldsomt med alger, har de siste årene flyttet akvariet rundt omkring, og det er nå i et rom helt uten vinduer, men likevel er problemet om enn ikke like ille, da det ikke blir fullstendig grønt, men det legger seg et teppe på bunnen, det kan ikke slamsuges, må nesten spas ut, eller regelmessig helles ny sand på toppen, selv da blir det liggende mellom lagene som en varig gummiaktig hinne som ikke er grønn lenger. Har hatt akvarium i 25 år nå og aldri opplevd noe tilsvarende tidligere, har landet på at det mest sannsynlig er noe som kommer med vannet, har forsøkt å bytte lysstoffrør, har uvfilter med pumpe i tillegg til den integrerte,  veldig få lystimer, og ingenting utgjør egentlig noen forskjell. Dette er hvordan det ser ut 8 dager etter at jeg byttet sand. Tips tas imot med takk, har ikke lyst til å legge hobbyen på hylla men kjenner at dette orker jeg ikke i lengden. Har også en del ulike algespisende fisk, blant annet 4 anstricus på ca 15 cm, men det gjør heller ingen forskjell. Er jo også 450 liter, så kan ikke akkurat kjøpe vann i dunker på butikken heller. SOS
Dette er cyanobakterier, og ikke alger. De kan være/er giftige, så unngå direkte kontakt. Den gode nyheten er at man blir kvitt dem ganske enkelt. Metoden er fullstendig mørklegging i én uke. Jeg har brukt sorte søppelsekker som jeg teipet over glasset, for å hindre lyset. Det må være totalt mørkt, da bakteriene lever av egen fotosyntese.

Lykke til!

https://www.fhi.no/sm/smittevernhandboka/sykdommer-a-a/cyanobakterier/?term=#symptomer-og-forlp
Jeg har kjøpt "Ultralife Blue Green Algae Remover". Fungerer fjell, og de blågrønne algene er nå permanent borte etter jeg brukte dette. Fisk, yngel, og reker var upåvirket. 
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap