Akvariereol

Hei.
Jeg har startet opp igjen etter noen år utenfor hobbyen. Jeg har vært så heldig og få tak i en porsareol med 3x160l akvarier som jeg tenkte å ha i hobbyrommet i kjelleren. I den forbindelse har jeg noen spørsmål.
På forhånd takk for alle svar 😊
[list=1]
  • Jeg oppdaget at gulvet i hobbyrommet består av lekter med kryssfinerplater og vinyl rullet oppå (ikke betong med venyl som jeg først trodde). Vil dette tåle belastningen fra reolen min tror dere?
  • Jeg har hjørnefilter i akvariene hvor jeg planlegger og ha lufthevert som sirkulasjon. Kunne dere anbefale meg noen luftpumper som er sterke nok til å drive de tre akvariene i reolen + et par 20l yngelakvarier?
  • Jeg ønsker gjerne skyvedører på reolen, men sliter med å finne noen som selger på nett. Har dere tips til nettbutikker som selger, eventuelt DIY-måter å lage skyvedører på?
  • Plussmedlem
    Du skriver at gulvet består av lekter med kryssfiner oppå. Usikker på hva du mener med lekter..
    Umulig å svare på om dette vil tåle reolen uten å vite dimensjoner på lekter og kryssfiner, samt avstand mellom lektene.

Til skyvedører kan du bruke tynn finer, plastplater, akryl/plexi osv.....
    Takk for svar.
    "Lektene" er de samme som reisverket i veggen etter hva jeg kan se, 60cm mellomrom.

Hvordan Fester man feks pleksiglass/plastplater til reolen? Finnes det noen skinner eller lignende som er egnet? 
    Mye mulig det jeg tror er kryssfiner er gulvsponplater altså. Vanskelig å se ender vinylen. Men tenker uansett jeg eventuelt kjøper en gulvsponpplate til og har under reolen. 
    Plussmedlem
    "Lekter" er trevirke i mindre dimensjoner, som ikke brukes i bærende konstruksjoner. Kryssfiner kan være tykkkelse fra 3 til vet ikke hvor tykt. Derfor jeg ba om mer spesifikt.
    Reisverket i veggen kan være 2x4, 2x6 eller 2x8. Stor forskjell der også.
    Men høres jo ut som et standard gulv.

Gulvsponplate under reolen vil som du sier fordele vekten. Plassering inntil bærende vegg og på tvers av gulvbæringen vil gjøre at vekten fordeles over flest mulig bjelker.

Får kjøpt ferdige skinner til skyvedører. Sjekk Webzoo, Aquamanias eller Akvarieboden
    Ja, jeg ser selv at det blir vanskelig å svare på spørsmålet mitt når det ikke er mer detaljert. Jeg skulle gjerne gitt deg mer konkrete mål, men vanskelig å se uten og rive opp gulvet slik jeg klarer å se er det 2x4 (med 60cm mellomrom), med plate og vinyl på toppen. Plassering er i kjeller, ved bærende vegg og reolen vil stå på tvers av 2 bjelker + jeg legger en sponplate under reolen.

Så forstår jeg at det er vanskelig å gi noe fasitsvar, men håpet var kanskje at det var noen her som muligens har testet å ha reol på lignende underlag og hadde noen erfaringer rundt det. 
    Finns ikke noe svar. Når du ikke vet dimensjonerne på trevirket.
    Normalt, ville jeg ha sagt legg ut en tyk plate under. Men her er de tale om mye vekt på et lite område så ? 

Plussmedlem
    Hei!

Jeg er ingen husbygger, men jeg har veldig liten tro på at det brukt 2x4 i gulvkonstruksjonen, selv i kjelleren.
    2x4 er for reisverk og terrassematerial, ikke for gulv.

Det kan være 2x8, noe som er vanlig dimensjon for bjelkelag i hus.
    Det første jeg ville sjekket er selve konstruksjonen. Er det støpt såle er det nok kun foret opp for litt ekstra isolasjon og det er sålen som tar seg av bæringa. Er det derimot en konstruksjon med bjelkelag i gulvet er det dimensjonene på bjelkelaget og hvordan det er konstruert som bestemmer.
    Skinner til skyvedører er ikke så lett å få tak i alltid. 
    Jeg løste det med en rimelig og grei DIY løsning. 

Lister i plast beregnet til terrarier. 
    Siden de er av plast er de lette å tilpasse. 
    Jeg fester dem med litt silikon. 
    Du finner de bl.a her:
    Glasslist/skyvelist

Som dører har jeg brukt kanslplastplater fra Biltema som jeg skjærer til og dekker med møbelfolie i ønsket farge/design. 
    De kan selvsagt også males, om man heller vil det. Men med folie er de klar til bruk umiddelbart. 

Kanalplast, Biltema

Møbelfolie/kontaktplast

Takk for alle svar.
    Jeg var inne på tanken med å sette opp reolen med 2 av 3 akvarier. Men det vil jo fortsatt være snakk om mye vekt. Så for sikkerhets- og egen nattesøvnsskyld setter jeg det på vent til jeg kan få en snekkerkompis til å ta en vurdering av konstruksjonen.

Tusen takk for tipsene Meyers. Reolen din så jo kjempe sprek ut med den løsningen der!
    Tilfeldig bekjentskap
    © Johnny Jensen
    Reklame for plussmedlemskap