Hvor mange hann-guppyer for at de skal trives?

Hei! Har et 54 liters akvarium med 3 hann-guppyer. Er så usikker på om de "leker" eller jager hverandre til tider. De siste dagene synes jeg de har vært veldig aktive og ryggfinnen står rett opp- vet noen hva det betyr? 

Har derfor tenkt mye på om det er for få av dem, at det burde vært en større flokk for at de skal finne roen? Er det helt feil at en stim med hann-guppyer kan trives sammen? Burde jeg egentlig hatt noen hunner til dem? Er da redd for at det blir trangt hvis de skal ha 2-3 hunner hver som anbefalt... Noen med gode tips? 

På forhånd tusen takk fra en ny guppy- eier! 
Plussmedlem
Hei, Ruth.

Dette er helt normal guppy-atferd. Hannene sparrer med hverandre for å finne ut hvem som er "sjefen" i tilfelle det dukker opp noen damer, det er derfor de løfter ryggfinnen. Du skal ta det som et sunnhetstegn.

Guppy har ikke behov for å være i noen større stim. Hvis du synes at tre guppyhanner er nok, så er det ikke feil på noe vis.
De vil også kunne leve lenger og vokse seg litt større enn hanner som vokser opp i store stimer med begge kjønn.

Samtidig slipper du å forholde deg til at du med ett har "en halv million" yngel i akvariet ditt etter noen måneder. Det er morsomt å se de yngle, men når hver hunn slipper 30-40 (noen ganger opp til 60-70 yngel) hver 28.dag blir det fort ekstremt fullt. 

Så kos deg med de tre flotte hannene, og ha ikke dårlig samvittighet for at du bare har de tre. 
Tusen takk for svar! Da slipper jeg å lure på om jeg gjør noe galt ☺️ Koser oss litt til med de vi har før vi eventuelt får noen flere. Takk igjen! 
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap