Et voksende problem for hobbyen vår er at stadig flere populære plantearter havner på listene over arter som er forbudt å importere i EØS-området. Blant de forbudte plantene er også de ulike variantene av valisneria. La oss i denne sammenhengen være klar over at et importforbud ikke er det samme som et salgsforbud. Butikkene har fortsatt lov til å selge valisneria og de aller fleste andre akvarieplantene, forutsatt at de kan få tak i dem uten å importere.
Svært mange som har veldrevne akvarier, opplever med visse mellomrom at de må tynne ut beplantningen. Hva gjør vi med de plantene vi luker ut? Min erfaring er at de fleste akvariebutikker mer enn gjerne tar imot, særlig planter som er forbudt å importere. Jeg har etter hvert levert ganske mange bøtter med valisneria til "min" akvariebutikk, andre planter også. Jeg har aldri tatt betalt for det, men du så mye jeg har fått igjen i form velvilje og "special price for you"!
Poenget mitt er at vi må ta ansvar for hobbyen vår. Uansett hvordan vi vrir og vender på det, er butikkene en av de viktigste rekrutteringsarenaene. Men da må de også ha noe skikkelig å tilby. Og i økende grad vil butikkene bli avhengige av oss som driver seriøst i hobbyen, for å kunne tilby et skikkelig utvalg av planter. Så neste gang du skal luke i karet ditt, kontakt "din" akvariebutikk og avtal levering av overskuddsplantene. Det kommer hele akvariehobbyen til gode.