Hva er dette?

Har et 54l akvarium. Har to snegler i. Jeg tror jeg må ha fått en eller to blindpassasjerer når jeg kjøpte disse i butikken. Det er to andre type snegler som jeg ser. De vokser og den ene begynner å bli en grei str på (se bilde). I starten trodde jeg jeg så noe, men var ikke sikker om det var en snegle. Nå ser jeg at det er det. Disse ser utelukkende ut til å holde seg på planter. Er det skadedyr eller er de også "kjekke" snegler å ha?
Sånn er de andre to sneglene jeg har kjøpt.
Plussmedlem
På folkemunne kalles det pestsnegle, men ingen grunn til panikk Tross navnet er de like ufarlige som de er plent umulige å bli kvitt. Akkurat denne krabaten er en blæresnegle.

Man kan selvfølgelig skvise dem man ser og redusere bestanden på den måten, men de er kun til nytte i akvariet ditt. De spiser smuler fra de rikes (fiskenes) bord som ellers blir liggende og råtne. Og etter en stund vil du ikke legge merke til dem i det hele tatt. De er en naturlig del av et akvariemiljø, kan man si  

Egg eller små snegler følger umerkelig med planter du kjøper til akvariet ditt. Jeg vet ikke om en eneste akvarist som ikke har opplevd det, de er virkelig over alt. Og så legger de små, nesten usynlige, geléaktige eggklaser på planter og glass, og blir fort flere. 

Det er naturligvis ikke veldig mye matrester disse små krypene klarer å få i seg, så man kan vel si at de har begrenset nytte. Men du kan tenke på pestsnegle-bestanden litt som et måleinstrument for fôrmengde. Om det blir veldig mange av dem, kan det være et tegn på at fiskene får litt for mye mat. Får fiskene bare nok til seg selv, klarer ikke pestsneglene å bli så tallrike. 
Takk for et kjempebra og utfyllende svar!!
Stemmer det at de spiser planter først og fremst.? Ser de ikke gående på grusen eller glasset, kun på plantene..
Plussmedlem
Jeg har inntrykk av at blæresneglene er ganske så altetende. Alger, planter som råtner og fiskemat. Selve plantene klarer de ikke å spise, heldigvis. 

Det kan jo hende at det er mye mat (alger osv.) å finne på plantene, og at de holder seg der inntil videre? Jeg har ikke noe sikkert svar - men jeg tipper at du vil se dem andre steder også om ikke så lenge. Her har de aldri vært beskjedne nok til å holde seg unna glasset  
Hvis du vil bli kvitt de uønskede sneglene, så skaff deg et par guramier. De spiser sneglerognen. Til et så lite kar vil jeg anbefale en av Colisa-artene. Det finnes også andre snegletyper som tar rognen. Jeg vet ikke helt hvordan det er med de to du har kjøpt,  men eplesnegler gjør kort prosess. 
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap