2 av 6 kulefisk har død på kort tid..

Hei!
Håper på raskt svar.
jeg har hatt 6 grønne kulefisk (tetradon nigroviridis), nå de siste 3 dagene har 2 stk død, å jeg klarer ikke helt finne ut hvorfor. De er enda små, kun hatt de en måned. 
Vet de skal være i brakkvannn, men at de kan være i ferskvann i begynnelsen av levetiden,  så planen var å begynne overgangen til brakkvann nå snart.
karet er 125 liter, men kun mildertidig da de skal over i 450 liters kar nå neste uke. Hadde allerede planlagt større kar da jeg kun har hatt de i 125 liters siden de var så små.
fiskene har ikke kranglet noen ting, og fiskene er helt alene i dette karet.

Vannverdier:
Ph: ca 8.2
Gh: ca mellom 7 og 14
Kh: ca 15
​​​​​nitritt ser fint ut.
Plussmedlem
Hei, Sander.
Veldig vanskelig å gi noe godt svar på det. Målene på vannverdiene er litt sprikende og lite konkrete. Siden pH er såpass høy vil selv de minste nivåene av ammoniakk være potensielt dødelig ganske raskt.

De er ennå ungfisk så det kan også være snakk om naturlig avgang, i hvert fall som delårsak.

Men på generelt grunnlag så er grønn kulefisk en litt vanskelig art å holde og veldig sårbare for endringer i vannverdiene. I akvarium er de ikke å anbefale i umodne kar eller for uerfarne.

Hold vannverdiene plettfrie og fór de masse. Det beste forsvaret mot tidlig sykdom og død er fiskenes eget immunforsvar.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap