Hvite gele aktige flekker i hele akvariet

[External Image][External Image]
Jeg oppdaget disse hvite gele aktige vekstene i akvariet mitt for noen dager siden. De dekker alt fra planter til tre og dekor men set ikke ut til å legge seg på glasset. Jeg har også noen ottoer og en lineolata som ikke ser ut til å ha blitt dårlig eller reagert på disse vekstene. Men jeg klarer ikke finne ut hva det er så håper noen her kanskje kan fortelle med get. Jeg håper det ikke er noe alvorlig.
Plussmedlem
Hei, Tommy.

Det er bare å ta det med ro. Fiskene er helt trygge. Dette er helt ufarlig da det er eggklaser fra snegler.
Jeg la ut samme innlegg på Reddit også og fant ut i går kveld at det er en parasitt som heter Vorticella. Det kalles en reke parasitt men angriper generelt skalldyr og kan tydeligvis gå løs på alt annet i karet også. Driver med en saltkur nå og leser meg opp på eventyell hydrogenperoksid kur om dette ikke skulle hjelpe. Legger ut en oppdatering etterhvert.

Plussmedlem
Å, er det så tett med klasene?
Da beklager jeg. Jeg speidet bare kjapt over det øverste bildet og konkluderte derfra. Og ved første øyekast så det ut som eggklaser fra snegler.

Vorticella er i utgangspunktet ikke farlig for fisk. De kan i noen tilfeller sette seg på fiskeskjellene og da skape irritasjoner. Hydrogenperoksid-behandling, salt og høye konsentrasjoner av tanniner skal være effektivt mot vorticella. 

Reker og andre skalldyr kan få problemer om vorticella gror fast på gjellene, men heller ikke for skalldyr er vorticella skadelig/dødelig i utgangspunktet. 
Det går helt fint. Det var første respons jeg fikk på reddit også hehe. Jeg kan skjønne hvorfor du tror det med tanke på beskrivelsen og bildet men ja. De ligger tett i tett over heeele akvariet og er ikke gele aktige men heller beveger seg litt gele aktig i strømmen. Ved nermere inspeksjon ser man klart at det er masse løse stilker og ikke en geleklase. Setter stor pris på tilbakemeldingen uansett! Kommer som sagt med en oppdatering etterhvert om hvordan kureringen går.
Da kommer det en liten oppdatering!

Så fort jeg puttet salt i akvariet trakk absolutt alt av Vorticella seg tilbake og ble usynlige annet enn basene/klumpene de kommer ut fra som er festet til plantene. Jeg puttet også inn en god mengde eikeblader for å få mer tanniner i akvariet. Fram til i dag har det ikke sett ut til å være mere aktivitet fra parasitten også tok jeg ett 50% vannbytte og fylte opp med mer salt. Jeg forsøkte også å koste lett bort basene med en tannbørste og dette så ut til å fjerne dem ganske enkelt. Det kan se ut til at ting ordner seg!

Takk for responsen!
Plussmedlem
Det er digg når det ordner seg.
Takk for oppdateringen!
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap