Bytte til ny pumpe..

Hei! 

Jeg var ikke fornøyd med pumpa jeg har hatt i akvariet og har nå fått tak i en helt ny. Nå har jeg lest litt forskjellige innlegg og tråder om hvordan man burde gjøre for å bytte pumpe, men det er mange forskjellige forslag. 

Hvis jeg legger det nye filteret i den nye pumpa i "guggevann" der jeg har fått godt med bakterier fra det gamle filteret- vil dette være godt nok hvis jeg holder øye med vannverdiene fremover? Og hvor lenge burde filteret ligge her? Eller er det best å bare sette den nye pumpa SAMMEN med den gamle for så å la den gå litt- evt. hvor lenge burde den gå da? Mange spørsmål her hører dere, men vil jo bare at det skal gå fint for fiskene. Har et 54 liters akvarium. 

På forhånd takk.
Plussmedlem
Hei, Ruth. 

Ja, regner med du fant alskens forslag på den der ja.

Jeg antar at det er innvendige filter det er snakk om, og at akvariet allerede har stått ferdig innkjørt en god stund?

Skal ikke påberope meg at dette er fasit på noe vis - men slik ville jeg gått frem:
Ta ut den gamle, og sett inn den nye pumpa. Hvis mulig, kan man flytte noe av filtermediet fra den gamle over til det nye som en ekstra sikkerhet. Hvis ikke, sett inn den nye uten.
Guggevann alene inneholder ikke nødvendigvis filterbakterier i vesentlige kvanta, så nytteverdien av denne måten er diskutabel.

Gjør mange mindre vannbytter i de neste par ukene, samt måling av vannverdiene. Vær sparsom med matingen og ikke sett inn nye dyr/fisker i denne perioden. 

Rengjør den gamle pumpa og ha den som back-up.

Erfaringsmessig burde dette gå uten nevneverdige utfordringer.

Takk for svar! Da prøver jeg det. Det er et innkjørt akvarie ja. 
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Gimre
Reklame for plussmedlemskap