Hjelp!- for høy nitratverdi

Har sjekket tidligere innlegg, men finner ikke noe som hjelper akkurat meg. Har 720 l selskapsakvarium. Har hatt litt problemer med fiskedød, ikke massivt, men en nå og da i lengre tid.  Akvariet har stått oppe i 4 år og har fungert nogenlunde greit. Jeg har bare hatt sånne hurtigstrips frem til nå ( ja, jeg vet jeg burde hatt dråpetester for lenge siden- nå har jeg det iallefall), Der kom det frem at nitratverdien var veldig høy: 120 mg/l. Nitritt og ammonium er det ikke utslag på. Ingen algevekst. Har vært for sløv med vannbytte i det siste. Har mye planter i akvariet og lite fisk. Og færre blir det....Synes også plantene har vokst dårligere enn før, noe som er litt rart siden de bruker nitrat eller...?.  Akvariet har to utvendige filter. Fluval Fx 6, som jeg har hatt siden oppstart, og Eheim prof 4+, som er helt ny og satt inn på mars i år da den forrige tok kvelden. Filtrene rengjøres en gang i året, men bare en av gangen. I to uker har jeg nå skiftet vann hver 2-3 dag, ca 160 liter hver gang. Verdien gikk fra 120 til ca 60 etter første bytte, siden har det ikke skjedd noe reduksjon. Har brukt slamsuger og fjernet all potensiell forurensning jeg kan finne. Burde jeg skifte mer vann, f.eks halvparten annenhver dag, eller blir det for mye? Burde jeg rense filteret? Er redd jeg gjør så ting bli verre. Sjekket nitratinnholdet i springvannet, og det var utslag på ca 2 mg/l. Ph i akvariet lå på 7 ved første måling ( 2/7), men i dag var ph på 7,5-8! dKH er lavt: 3-4 mg/l. Burde jeg gjøre noe for å øke dKH? Forer fiskene hver dag, men beskjedent. Det siste året har jeg brukt litt plantegjødsel, kapsler for å legge ned i sanda. Har brukt mye mindre enn det som stod på boksen, men kan dette være en årsak? Har mistet en scalare etter jeg begynte med vannbytte, og en perlegurami har sår på kroppen, tror ikke den kommer seg, så det går ikke så bra akkurat...
Hildegunn  
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap